ثبت برند چیست ؟
می 11, 2022اصول برندینگ
می 11, 2022ما در این مقاله می خواهیم درباره مراحل ثبت نشان تجاری مطالبی را ارائه نماییم تا انتهای مقاله همراه ما باشید و در صورت روبروشدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با وکیل ثبت برند تماس حاصل نمایید.
نشان تجاری چیست؟
نشان تجاری نشانی می باشد که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده به وسیله یک شخص / بنگاه را از کالاها یا خدمات دیگر بنگاهها با اشخاص متمایز نماید.
هر بازرگانی که محصولات خود را روانه بازار می کند، قادر می باشد به منظور آن محصول نشان تجاری ویژه ای را مشروط به این که علامت ذکر شده را مطابق قانون و مقررات در اداره ثبت شرکت ها و اختراعات به ثبت برساند انتخاب نماید.
به منظور همین امر ماده 2 قانون ثبت علامت ها و اختراعات معین نموده است که:مجوز استفاده نشان تجاری تنها به منظور کسی شناخته خواهد شد که نشان تجاری خود را ثبت نماید.
به منظور به ثبت رسانیدن نشان تجاری لازم می باشد که تمامی مدارک قانونی مهیا شده باشد و با رعایت کامل مقررات مرحله های قانونی ثبت آن سپری شده باشد.
یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین عوامل بازاریابی و موفقیت در هر اداره، موسسه و یا مجموعه ای برند یا همان نشان تجاری در آن مجموعه می باشد.
نشان تجاری، معرفی کننده یک مجموعه با تمامی ابعاد آن است، نشان تجاری یا همان برند معرفی کننده کالاها،خدمات و هدف های شرکت شما می باشد و آن را در ذهن و خاطر بیننده،مشتری و مصرف کننده به تصویر می کشد.
اعتماد سازی در هر تجارتی نخستین گام می باشد و نشان تجاری توسط برند سازی به این اعتماد و ضمانت سرعت می بخشد.
به طور معمول سخت ترین ثبت نشان تجاری ثبت نشان تجاری فست فود، ثبت نشان تجاری شیرینی و کیک، ثبت نشان تجاری محصولات غذایی می باشد که به شدت شناخته شده است و اسم های مختلفی در این حوزه به ثبت رسیده است.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت نشان تجاری
الف- اشخاص حقیقی
- رونوشت شناسنامه ارائه گردد.
- رونوشت کارت ملی ارائه گردد.
- چنانچه در نشان تجاریاز حروف غیر فارسی در برند استفاده شده است ارائه رونوشت کارت بازرگانی الزامی است.
- رونوشت مجوز فعالیت از قبیل جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و هر گونه گواهی فعالیتی که از سازمان های نظارتی و حاکمیتی دولتی صادر شده است ارائه گردد.
ب- اشخاص حقوقی
- رونوشت شناسنامه ارائه گردد.
- رونوشت کارت ملی ارائه گردد.
- رونوشت روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت ارائه گردد، از آخرین تغییرات شرکت نباید بیشتر از دو سال گذشته باشد.
- رونوشت مجوز فعالیت از قبیل جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیتی که از سازمان های نظارتی و حاکمیتی دولتی صادر شده است ارائه گردد.
- چنانچه در نشان تجاری از حروف غیر فارسی استفاده شده باشد ارائه کارت بازرگانی الزامی است.
نکته: چنانچه در نشان تجاری یا نام مورد نظر شما جهت ثبت، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نمی باشد.
مزایای ثبت نشان تجاری
- ثبت نشان تجاری، ضمانت کننده این است که مشتریان قادر می باشند محصولات را از یکدیگر تشخیص بدهند.
- ثبت نشان تجاری، ضمانت کننده این است که مشتریان قادر می باشند محصولاتشان را از یکدیگر تشخیص بدهند.
- ثبت نشان تجاری، وسیله ای جهت بازاریابی و پایه و اساس مشهوریت و معروفیت ها می باشند.
- ثبت نشان تجاری، جزء الزامی و ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشند.
- این امکان وجود دارد که ثبت نشان تجاری، سرمایه و دارایی با ارزش کسب و کار باشند.
- ثبت نشان تجاری، مشوق شرکتهاست تا در محافظت و بهتر شدن کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
- این امکان وجود دارد که ثبت نشان تجاری، جهت اخذ وام سودمند باشند.
مراحل ثبت نشان تجاری
مراحل ثبت نشان تجاری به چند مرحله تقسیم می گردد. پس از تکمیل مدارک ثبت نشان تجاری، درخواست کننده نخست بایستی با ثبت اظهارنامه خویش ، درخواست ثبت نشان تجاری از اداره مالکیت صنعتی نماید. بعد از دریافت شماره اظهار نامه ثبت نشان تجاری که با سال شروع می شود و منحصر به فرد و پرونده می باشد پروسه آن در اداره ثبت علامت های تجاری آغاز می گردد. پس از واریز هزینه از طریق درگاه اینترنتی رمز اظهار نامه از طریق سامانه پیامکی به شماره تلفن همراه شما ارسال می گردد. در صورت تایید و تصدیق کارشناس، کارشناس مسئول و رئیس اداره ثبت برند اجازه ثبت آگهی نوبت اول صادر می گردد و قادر می باشید آن را در روزنامه رسمی قوه قضاییه چاپ و منتشر نمایید. هزینه های پرداختی در اداره روزنامه به صورت آنلاین است و نیازی به فیش واریزی در بانک ها نمی باشد. یک ماه بعد از چاپ و انتشار آگهی در روزنامه رسمی به اشخاص ثالث که در آن طبقه شغلی فعالیت می نمایند اجازه داده می شود که در صورت اعتراض آن را به اداره مالکیت صنعتی و مراجع قضایی و دادگاه ها اعلام نمایند. پس از مدت فوق الذکر در صورت عدم اعتراض اشخاص حقیقی و حقوقی، اجازه درج آگهی دوم رسمی مالکیت صادر می شود و مالکیت ده ساله اعطا می گردد.
شایان ذکر است که شما متقاضیان محترم در صورت مواجه شدن با هر سوال و یا مسئله ای می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در وکیل ثبت برند در ارتباط باشید. کارشناسان و مشاوران وکیل ثبت برند با تجربیاتی که طی سال ها خدمت به شما به دست آورده اند شما را در این امر مهم یاری می نمایند.