نام تجاری یا برند عبارت است از نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت یا ترکیبی از آن ها که موجب شناسایی محصول و تمایز آن از سایر محصولات و انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب می شود.
ثبت برند به نوعی سند مالکیت آن محسوب می شود. شما با ثبت برند مالک آن علامت می شوید و هیچ شخص یا شرکت دیگری حق ندارد بدون اجازه از علامت شما استفاده کند. لذا، اشخاصی که علامت خود را به ثبت نرسانند نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری کنند. به این جهت کلیه بازرگانان و موسسه ها و مراکز تجاری، به منظور حفظ و نگهداری از برند خود از تقلید و تقلب برند خود را به ثبت می رسانند.
ثبت برند کار چندان دشوار و سختی نمی باشد و هزینه قابل توجهی هم ندارد،شما می توانید با تکمیل نمودن اظهارنامه الکترونیکی برند، تقاضای خود را به اداره محترم مالکیت صنعتی اعلام نمایید.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت اینترنتی برند
- رونوشت مدارک شناسایی شخص درخواست کننده حقیقی یا مالکان امضاء در مورد اشخاص حقوقی.
- مجوز فعالیت. (اعم ازجواز کسب ، پروانه بهره برداری…)
- ارائه کارت بازرگانی به منظور درخواست کنندگانی که در نام تجاری خود از حروف غیر فارسی استعمال می نمایند.
- مدارک مربوط به نماینده قانونی. ( در صورت تقاضا به وسیله نماینده قانونی با حق امضاء)
- تصویری از علامت درخواستی در ابعاد 6 در 6 یا 10 در 10سانتی متر.
- در صورتی که درخواست کننده قصد داشته باشد به استناد درخواست ثبت در خارج از کشور از مزیت های حق تقدم استفاده کند بایستی مدارک مربوط به حق تقدم را همراه با اظهارنامه تسلیم نماید.
- آگهی تأسیس شرکت و آخرین آگهی تغییرات شرکت به منظور اشخاص حقوقی.
مراحل ثبت اینترنتی برند در سامانه مالکیت صنعتی
- نخست می بایست اطلاعات شخص درخواست کننده اعم از نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، آدرس ایمیل و … را در قسمت اطلاعات اظهارنامه برای پیگیری پرونده بعد از دریافت شماره اظهارنامه تکمیل نماید. ( پس از ورود اطلاعات متقاضی، در قسمت انتخاب کالا بر حسب مجوزهای موجود ، در صورت مطلع بودن از شماره طبقه کالای درخواستی عنوان ” شماره کالای درخواستی را می دانم ” را انتخاب کرده و در غیر این صورت گزینه دوم را انتخاب نمایید و نام محصول را وارد کرده تا طبقه مورد نظر مشخص شود).
- بعد از ورود اطلاعات بایستی رونوشت کلیه مدارک متقاضی همراه با مجوزها و تصویر علامت به ترتیب بارگذاری گردند. ( بارگذاری ضمائم اظهارنامه )
- به صفحه بازبینی اطلاعات وارد شوند.
- تمامی اطلاعات و ضمائم بارگذاری شده به منظور کسب اطمینان از صحت اطلاعات را مشاهده نمایند.
- در این مرحله درخواست کننده می بایست هزینه های ثبت اظهارنامه را واریز نماید. ( از طریق اتصال به درگاه اینترنتی بانک و وارد کردن اطلاعات کارت بانک) شایان ذکر است که ، پس از تأیید اطلاعات و پرداخت هزینه ها دیگر امکان اصلاح پرونده وجود ندارد و نمی توان آن را اصلاح نمود.
- شماره اظهارنامه به درخواست کننده ارائه می گردد.
- بررسی اولیه مدارک و پیوست ها به وسیله کارشناس مربوطه بعد از واریز هزینه اظهارنامه پرونده صورت می گیرد.
- در صورت وجود نقص و ایراد در اظهارنامه به مالک توسط کارشناس ابلاغیه ای اعلام می گردد.
- آگهی تقاضای ثبت برای نام یا علامت درخواستی به منظور درج در روزنامه رسمی و ثبت آن صادر می گردد.
- در صورتی که ادعایی نسبت به علامت مورد درخواست وجود داشته باشد آگهی ثبت رسمی با مشخصات مالکین علامت و شماره ثبت رسمی، جهت درج در روزنامه رسمی و انتشار یرای عموم صادر می شود.
- بعد از انتشار آگهی رسمی، متقاضی یا نماینده قانونی او می تواند با مراجعه به اداره ثبت علائم تجاری، گواهی نامه ثبت علائم تجاری را دریافت کند.
همان طور که گفتیم ، ثبت برند لازمه تضمین اعتبار محصولات یا خدمات شخص یا موسسه می باشد. چنانچه شما نیز قصد دارید برندتان را به ثبت برسانید، می توانید کلیه امور مربوط به ثبت برند خود را به متخصصان ما در وکیل ثبت برند بسپارید.