به هرگونه علامتی اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر و … که برای امتیاز و تشخیص لوازم صنعتی و تجاری تعیین و انتخاب می شود برند می گویند . در حقیقت، برند معرف و مشخص کننده محصولی است که تحت آن علامت عرضه می گردد .
در صورتی که مطابق ماده 2 قانون ثبت علامت ها و اختراعات برند ثبت شده باشد انحصاری می باشد یعنی مختص کسی می باشد که آن را ثبت نموده است و بازرگانان دیگر مجوز استعمال از آن را نخواهند داشت.
در جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت برند چیست ؟ به مقاله آن مراجعه نمایید.
شایان ذکر است که به دلیل وجود تنوعات بسیار زیاد و گنجایش حجم برند ها در بازار داخلی ایران و هم چنین خارج از کشور ایران از مبادرات لازم قبل از ثبت علامت ها و برندهای تجاری استعلام برند می باشد.
قابل ذکر است که در نظام نامه به منظور تمامی اجناس طبقه هایی قائل شده اند و آن را به 45 طبقه کاری تقسیم کرده اند به عنوان مثال طبقه 1 محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی است و طبقه 23 انواع نخ و طبقه 24 انواع پارچه است .
بنابراین در خواست کننده ثبت برند بایستی مشخص نماید که در طبقه فعالیتی که مورد نظر او می باشد آن اسم در گذشته به ثبت رسیده است یا خیر.
بدین صورت می توان اطمینان کسب نمود که برند مورد نظر او از جانب دیگران تولید کنندگان و یا واحد های صنعتی دیگر مورد استعمال و یا بهره وری واقع نگردیده است.
مراجعه به سامانه روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir
در این مرحله، بعد از آن که وارد سامانه فوق شدید با مراجعه به قسمت آگهی های قانونی ، با انتخاب علامت تجاری به عنوان نوع آگهی، اسامی مورد نظر را وارد نموده و از میان روزنامه های جستجو شده به استعلام برند مورد نظر بپردازید.
بسیار آشکار و واضح می باشد که درخواست کنندگان عزیز، در صورت تکراری بودن نام برند و عنوان تجاری می بایست از انتخاب همان نام خودداری به عمل آورند. بدین ترتیب، از اتلاف زمان و هزینه نیز جلوگیری خواهد شد.
مراجعه به سامانه اداره مالکیت صنعتی به نشانی http://iripo.ssaa.ir
در این سامانه می توانید از طریق دکمه جستجو وارد صفحه جستجو شوید و نام مورد نظر و طبقه درخواستی را تعیین نمایید و بر روی گزینه جستجو کلیک نمایید. در صورت وجود هرگونه سابقه ثبت ، نتایج به شما اعلام خواهد شد.
شما می توانید از طریق تماس با مشاورین ما در وکیل ثبت برند کلیه امور را به متخصصان ما بسپارید.
در کشور ما ، مطابق بند الف و ب ماده 30 قانون جدید ثبت علائم مصوب 1386 ، تنها ثبت برندهایی پذیرفته است که قابل روئت باشد و ثبت برند به صورت صوتی ، بوها یا طعم های مختلف و هر گونه علائم غیر قابل روئت پذیرفته نیست.
از جمله نشانه هایی که به عنوان علائم تجاری و صنعتی قابلیت آن را دارند که قانوناَ تحت حمایت قرار گیرند عبارت است از :
1- برندهای بیانی و قابل نوشتن
این علائم که حدود هشتاد درصد از علائم تجاری را تشکیل می دهد هم دیدنی و هم شنیدنی هستند و نقطه اشتراک دیگر آن ها این است که از حروف الفبا تشکیل شده اند.
2- واژه های زبان رایج
در این جا الزامی برای برگزیدن یک کلمه تازه و بدیع وجود ندارد، همین قدر که واژه بتواند به اندازه کافی موضوع ( کالا یا خدمات ) را مشخص سازد مناسب است ( مانند صابون عروس ) . در این روش معمولاَ از لغات زبان رایج برای ساختن یک برند تجاری استفاده می شود.
3- اعداد
استفاده از ارقام، از دیدگاه بازاریابی علاوه بر اینکه بسیار کوتاه هستند ، بر عکس کلمات ، جملات شعار و عبارات ، در تمام دنیا برداشت مشابهی از آن ها وجود دارد ، اما اشکال عمده آن ها در این است که ارقام پایین تر از ده هزار اغلب ثبت شده است ، به عبارت دیگر این برندها ، بویژه برای برخی کالاها به علت ثبت قبلی به سختی ” در دسترس” قرار دارند.
علائم شماره 206 برای یک اتومبیل شماره های 19 و 5 برای عطر شانل ، شماره 330 c برای نوعی هواپیمای باربری آمریکایی … نمونه هایی از هزاران شماره هایی است که برای تمایز کالاهای مختلف به کار رفته اند.
4- حروف اختصاری
ده ها سال است که برای نشان دادن نام طولانی یک سازمان ، تجارت خانه ، موسسه تولیدی یا خدماتی، حروف اول کلمات ترکیب شده نام آن سازمان را در کنار هم قرار می دهند و به اصطلاح حرف اختصاصی ” سیگل ” به وجود می آورند. از میان معروف ترین گروه حروف می توان از آی. بی . ام یاد نمود. امروزه در سراسر دنیا از مجموعه حروف استفاده وسیع می شود.
جهت مشاوره و اقدام به ثبت برند با ما در وکیل ثبت برند تماس حاصل فرمایید. ما همواره آماده ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به شما عزیزان می باشیم .