در شروع به توضیح مختصری از ثبت شرکت و ثبت برند می پردازیم و از مزیت های آن صحبت می شود . مراحل ثبت شرکت و ثبت برند در اداره ثبت مالکیت صنعتی انجام پذیر می باشد . در نتیجه جهت ثبت برند شرکت الزامی است اول شرکت خود را به ثبت رسانده باشید سپس برای فرآورده و تولید آن محصول و یا کالای شرکت یک برند جهت شناسایی انتخاب نمایید . به توضیح تفکیک این دو می پردازیم :
شرکت هنگامی به ثبت رسید شخصیت حقوقی پیدا کرده و دارای حقوق و تکالیفی می باشد که این تکالیف مستقل از اعضای آن می باشد . در ابتدا تأسیس شرکت افتتاح حساب در بانک و اندوخته سرمایه به عنوان سپرده در آن و در سپس اقدام به ثبت در اداره ثبت مالکیت صنعتی با ارائه مدارک مربوط به اشخاص حقوقی و مستندات و مجوز های اصلی شرکت ، که الزامی است مطابق با قانون و مقرارت تعیین نام برای شرکت انتخاب شود . ثبت شرکت با توجه به قالب هایی ثبت می شود از جمله ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، ثبت شرکت سهامی خاص ، ثبت شرکت سهامی عام و…
مطابق با قانون ثبت علائم و اختراعات تصویب شده و آئین نامه اجرایی این قانون، ثبت برند مبنای حمایت قانون از محصولات یک شرکت میباشد.
هنگامی که برند و یا نام تجاری برای یک شرکت به ثبت برسد مورد حمایت های قانونی می باشد و قانون از سوء استفاده کنندگان برخورد قانونی می کند .
همان طور که در بالا ذکر شد ثبت برند و ثبت شرکت هر دو در اداره مالکیت صنعتی امکان پذیر است یعنی بعد از اتمام کار ثبت برای شناسایی محصولات و یا کالاها در عرضه آن برندی را انتخاب نمایند و با ارائه همان مدارک ثبت شرکت برای ثبت برند اقدام نمایند . شایان ذکر است که یک شرکت می تواند برای محصولات و یا کالاهای خود چندین برند ثبت نماید که مراحل ثبت آنها تک تک انجام پذیر می باشد . برند شرکت قابل واگذاری نمی باشد و حتی با فوت صاحبان شرکت قابل انتقال نخواهد بود .
در رابطه با شرکت باید گفت، برای مدت نامحدود ثبت میشود، مگر اینکه در اساسنامه چیز دیگری بیان شده باشد و یا بعدها اعضا هئیت مدیره تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. هر یک از شرکا میتوانند سهام خود را به دیگری انتقال دهند. همچنین در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا، میتوان سهام وی را به یکی از اعضای خانواده انتقال داد.
با ثبت برند شرکت اعتبار 10 سال را از مرجع ثبت دریافت نموده وبعد از آن در دوره های دیگر قابل تمدید می باشد .
در برند تجاری مالیات یا عوارضی وجود ندارد اما در ثبت شرکت باید مالیات و عوارض پرداخت کرد.
مدارک لازم برای ثبت برند توسط شخص حقوقی:
متقاضیان به منظوز ثبت اظهارنامه ی برند خود باید به سامانه ی http://iripo.ssaa.ir مراجعه کنند و به منظور ثبت برند خود مبادرت کنند.این سامانه به منظور ثبت برند در نظرگرفته شده است و شما قادر می باشید بدون اینکه به صورت حضوری به اداره ی ثبت برند مراجعه کنید برند خود را ثبت کنید.پاسخ اداره از راه بخش پیگیری اظهارنامه و چکیده پرونده قابل رویت می باشد و کلیه ی مکاتبات درباره ی اظهارنامه از راه همین سامانه قسمت انواع درخواست اعم از رفع نقصرداخت هزینه های ثبتی-تمدید-انتقال و…..ممکن و امکان پذیر می باشد.بعد از آن که مدارک آماده شد کد رهگیری را اخذ خواهید نمود و در صورت تایید مدارک به وسیله ی کارشناس مربوطه دو رونوشت قرارداد به آدرس شما ارسال می شود و در صورت تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه ،دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد.شما باید پس از امضا ی هر دو نسخه یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک مراحل ثبت شروع خواهد شد.پس از تکمیل فرم مربوطه توسط متقاضی در سامانه، اداره ی مالکیت صنعتی،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند،در صورتی که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین علامت درخواستی،علامت را قابل ثبت بداند ، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند و در صورتی که در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد ابلاغیه ی رفع نقص می فرستد.ابلاغیه ی رد اظهارنامه نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت ،الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد وحالت دیگر نیز ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در ضمن ،تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده رویت می شود به منزله ی تاریخ ابلاغ قانونی تلقی می شود.