آیا برای ثبت برند نیاز به شرایط و پیمودن مراحل پیچیده ای است؟ باید بگوییم بله. شرایط ثبت برند از آن دسته مواردی است که در زمان ارائه مدارک و پیروی از قوانین اداره مالکیت صنعتی باید به آن توجه شود تا بتواند راهنمای مناسب و سریع شما عزیزان متقاضی ثبت برند و علامت تجاری در سراسر کشور باشد. در ادامه به بازگو کردن این شروط می پردازیم تا راهنمای تخصصی شما باشد.
در بازارهای کلان اقتصاد در تمامی نقاط جهان واژه یی که بیشتر به گوش میخورد ، برند می باشد. امروزه تمامی فعالان تجاری و اقتصادی از اهمیت برند و تاثیری که در ترقی و پیشرفت شرکت و بهبود کیفیت محصولات دارد مطلع می باشند.
همچنین برند موجب معروف شدن و تفکیک محصولات یک شرکت تولیدی و یا خدمات از دیگر محصولات و یا خدمات دیگر می باشد و نمادی می باشد برای شناساندن محصول در نتیجه فروش بیشتر و در دستور کار تبلیغات شرکتها کارایی دارد.
برند را می بایست بعد از طراحی و و ورود به بازار جهت معرفی ثبت نمایید . اداره ثبت مالکیت معنوی که در تهران واقع می باشد وظیفه ثبت برند را بر عهده دارد که مطابق با قوانین تجاری ایران انجام خواهد شد .
چنانچه برند در نظر گرفته شده واجد شرایط مصوب در قانون را داشته باشد ، افراد حقیقی یا شرکت های حقوقی هر دو قادر هستند یک برند برای خود در نظر بگیرند و برند را ثبت کنند. برند می بایست با ابتکار فرد طراحی شود از جایی کپی نشده باشد و معرف و مشخص کننده ی خدمات و یا محصولات باشد.
افراد حقیقی و حقوقی برای جلب پشتیبانی موسسات دولتی از برند خود باید آنها را ثبت کرده و با این کار به این اطمینان دست می یابند که افراد دیگر نمیتوانند از برندشان سوء استفاده کنند و در عافیت به امور تجاری و اقتصادی بپردازند. در صورت نقص قانون و مالکیت برند فرد خاطی باید خسارت وارده را جبران نماید.
شما می توانید با توجه به نگرش مشتریان برند خود را به ثبت برسانید و به آنها ثابت کنید عقیده ی آنها را شنیده اید و مورد توجه و استفاده قرار داده اید .
در بعضی از کشورها برای مواردی مانند رنگ، بو، صدا و غیره برند تعریف می شود اما در برخی از کشورهای دیگر نیز مثل ایران برای مواردی که نمایان هستند و قابل دیدن می باشند برند در نظر گرفنه می شود.
برای ساخت برند نباید از برندهای دیگر کپی برداری یا پیروی کرد و به طور کامل دارای ماهیت مستقل باشند.چنانچه یک برند از دیگر برندها تقلید شده باشد یعنی یا کاملا شبیه به برند دیگر باشند یا در بعضی قسمتها با برند دیگر شباهت داشته باشند نمیتوانند به ثبت برسند و در صورت ثبت شدن نیز از موفقیت برخوردار نخواهند بود.
تلفیقی از خط ها و علامت ها برند را تشکیل می دهند . که می تواند اقسام رنگ ها و تصویر ها و نمودها و تصاویردوبعدی و سه بعدی و … در مقام یک سمبل مخصوص تهیه شود و ثبت شود.
برای طراحی یک برند میتوان از تمامی نماد های طبیعت و اشکال و خط ها و رنگ ها استفاده کرد. طراحی این خطوط و اشکال نباید به گونه ای باشد که دیدگاه های عادی افراد در جامعه خدشه دار شود و از مفهوم عینی برند استنباط غلط به عمل آید.
چنانچه در ساخت یک برند معنا و نظریاتی مطرح شود که با سنت و شرع جامعه در تضاد باشد و در صورت به کار بردن کلمات یا گزاره های بیگانه و خلاف نزاکت و کلماتی که باعث تحریک شوند برند ثبت نخواهد شد.
در طراحی برند بعضی از علامتهای مذهبی ، ملی، لشکری یا بین المللی را که نشانگر یک کشور می باشند که نمیتوان آنها را بکار گرفت چراکه این نهاد ها و موسسات بصورت انحصاری این علایم را در اختیار دارند.
بعضی از نمادها نیز هستند مثل سازمان تاییدیه استاندارد های کشوری که نماد آنها بصورت مشترک استفاده می شود و نمی توان از انها به عنوان یک برند استفاده و کسب منفعت کرد.
افراد حقیقی وحقوقی قادر می باشند هر برندی را که در نظر دارند در صورتی که قبلا به ثبت نرسیده باشد و کسی مدعی آن نباشد بدون هیچ گونه محدودیتی به ثبت برساند.
یک برند را فقط یک نفر می تواند ثبت کند و فقط در حالی می توان برند یک فرد دیگر را برای خود ثبت کرد که زمان زیادی تاریخ اعتبار آن برند پایان یافته باشد و یا مالک آن برند برای تمدید و در اختیار داشتن برند خود دیگر تمایلی نداشته باشد و یا در قالب یک قرارداد یا معاهده که دارای اعتبار باشدحق استفاده از برند اخذ شده باشد و برند را از مالک آن با شرایط تعیین شده خرید کرده باشند.
خدمات ثبت برند را می توانید با مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان ما به ثبت رسانید و در مسیر اهدافتان گام بردارید.