انتخاب برند براساس ویژگی ها و شرایطی که قانون تجارت معین کرده بسیار آسان و تأثیرگذار می باشد زیرا هدف از ثبت برند ارتقای شغل و کسب و کار و نمایان ساختن می باشد و هم چنین زمانی که می دانید در بازار شناخته شدید به دنبال ارتقای کیفیت بهتر خود می روید تا مصرف کننده بیشتری را به خود جلب نمایید.
در نتیجه زمانی ثبت برند خود را انجام می دهید از حقوق انحصاری برخودار می شوید .بدین صورت هیچ گونه شخص و یا شرکتی نمی تواند از حقوق انحصاری شما استفاده نماید .
ثبت برند در اداره ثبت مالکیت معنوی امکان پذیر است این امکان برای مالک برند وجود دارد بر اساس نوع شرایط برند خود را بفروش برساند و یا متقاضی دیگری برند جدید را بخرد .
از متن فوق به این صورت می توان استنباط کرد
اسناد لازم برای نقل و انتقال برند
- کلیه اسناد ثبت برند مشتمل بر روزنامه آگهی تقاضا، گواهینامه ثبت برند، آگهی رسمی
- کارت ملی وسجل مالک قدیم
- کارت ملی و سجل مالک جدید
- اسنادی که نمایان کننده رشته فعالیت مالک جدید برند می باشند.
- پس از اینکه نامه های استعلام نقل و انتقال برند دریافت گردید قرارداد در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می شود.
- شماره اظهارنامه، شماره ثبت برند و رمز ورود به سامانه
- نقل و انتقال اجباری برند با در نظر گرفتن قوانین توسط وراث و با تحویل رونوشت تاییدیه گواهی انحصار وراثت با مشخص شدن سهم الارث ثبت می شود.
- اسناد نمایندگی قانونی، ( چنانچه موجود باشد )
- رسید تادیه هزینه ها
روال انجام ثبت برند در زمان کنونی مقداری به طول میانجامد و دشوار می باشد. از این رو افراد زیادی ساد ترین و بهترین روش دست یابی به برند را در خرید برند آماده می دانند.برای بدست آوردن برند آماده باید مقدار بیشتری هزینه شود ولی در قبال آن در آن واحد قدرت انتخاب بیشتری نیز در دست داریم. و خطر ثبت آن برند را خرید می نمائیم.
مدارک مورد نیاز جهت خرید و فروش برند
- همه ی مدارک ثبت برند اعم از روزنامه آگهی تقاضا،گواهینامه ثبت برند، آگهی رسمی ارائه گردد.
- کارت ملی و شناسنامه مالک قدیم ارائه گردد.
- کارت ملی و شناسنامه مالک جدید ارائه گردد.
- مدارک دال بر رشته فعالیت به منظور مالکیت جدید برند ارائه گردد.
- صلح نامه ای که در دفتر خانه اسناد رسمی بعد از دریافت نامه های مربوط به استعلام نقل و انتقال برند تنظیم شده است ارائه گردد.
- شماره اظهارنامه،شماره ثبت برند و رمز ورود به سامانه ارائه گردد.
- در صورتی که امور به وسیله ی نماینده ی قانونی انجام می ود مدارک آن هم باید ارائه گردد.
- رسیدی که به پرداخت هزینه ها مربوط می شود ارائه گردد.
مراحل خرید برند تجاری
- برند مورد نظر گزینش شود
- توسط اداره مالکیت صنعتی از برند استعلام گرفته شود(زمانی که برند منتقل می شود، باید مدت زمان اعتبار گواهی ثبت را در نظر گرفت که از اعتبار آن نگذشته باشد.).
- فروشنده و خریدار باید در دفتر خانه برای تنظیم سند صلح حضور داشته باشند
- سند تنظیم شود وکاملا به خریدار منتقل گردد
- در روزنامه رسمی کشور آگهی انتقال برند منتشر شود
مراحل فروش برند تجاری
- جهت تنظیم سند صلح برند به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه شود و صلحنامه انتقال قطعی برند در دفتر خانه اسناد رسمی به امضاء برسد
- دفتر خانه از اداره مالکیت صنعتی برای تایید سابقه ثبت و درستی برند مورد نظر استعلام بگیرد
- آگهی انتقال برند در روزنامه رسمی کشورمنتشر شود
مطابق با ماده 139 آیین نامه ثبت برند ، موارد ذیل در تقاضای کتبی برای ثبت انتقال باید باید نکات ذیل به طور واضح ثبت شود:
- تاریخ و شماره ثبت برند در ایران
- اسم و آدرس و تابعیت مالک جدید یا نماینده قانونی او چنانچه وجود داشته باشد
- چنانچه انتقال جزیی باشد، شرح محصولات و خدماتی که برند نسبت به آن ها انتقال یافته است.