لوگو سفید ایلیا
ثبت برند
ثبت برند فارسی ثبت برند لاتین ثبت برند حقیقی ثبت برند حقوقی مراحل ثبت برند مدارک ثبت برند هزینه ثبت برند مدت زمان ثبت برند برند های تخصصی
ثبت برند رستوران ثبت برند مواد غذایی ثبت برند پوشاک ثبت برند آرایشی
ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری حقیقی ثبت علامت تجاری حقوقی مراحل ثبت علامت تجاری مدارک ثبت علامت تجاری هزینه ثبت علامت تجاری شرایط ثبت علامت تجاری زمان ثبت علامت تجاری
سایر خدمات
ثبت طرح صنعتی ثبت لوگو ثبت نشان تجاری ثبت علائم تجاری نقل و انتقال برند
تماس با ما

طبقه بندی علائم تجاری


علائم تجاری به گونه علائمی گفته می شود که  تمایز را در بین کالا و خدمات نشان می دهند . در قانون تجارت اینگونه علائم دارای طبقاتی می باشند . طبقه بندی علائم تجاری از جهت موضوع و شکل می باشد که در ذیل به شرح آنها پرداخته می شود .

طبقه علائم از جهت موضوع 

علائم صنعتی 

علامت های صنعتی به علامت هایی گفته می شود که به عمل آورنده ی(سازنده) یک محصول را بر روی کالای خود قرار می دهد، این محصول قادر می باشد به صورت کالایی تمام شده یا ناتمام باشد ، با حساب این که امکان دارد برای کالای تجاری و روی هرکالای خود یک علامتی خاص قرار دهد، به عنوان مثال علامت هایی که بر روی محصولات گوناگون یک شرکت تولیدکننده کالاهای بهداشتی قرار می گیرد، اما  این شرکت فقط دربردارنده ی یک علامت تجاری می باشد.

علائم تجاری 

این گونه  از علامت ها  به وسیله  یک تولید کننده و بازرگان بر روی کالاهایی قرار می گیرد که او وظیفه و مسئول " تجاری نمودن " یا ارائه  آن در بازار عهده دار می باشد ، این امکان وجود دارد که کالاهای ذکر شده به وسیله او یا  شخص دیگری تولید شده باشد. همان گونه که اشاره گردید ، علامت تجاری قادر می باشد  با علامت های  صنعتی همراه باشد. 
با عنایت  به موارد بالا  توصیه بر چند نکته دارای اهمیت است :

یک شرکت قادر می باشد دربردارنده علامت های صنعتی گوناگونی  باشد، اما به طور معمول علامت  تجاری یک مورد می باشد.
برخلاف علامت صنعتی، علامت تجاری ، وسیله ای  به منظور تمییز  و شناسایی منبع و آغاز محصول نمی باشد. در شرایطی که علامت تجاری، به  کالاهایی  اختصاص داده شده باشد که تنها  از جانب  یک شرکت ساخته و آماده  می شود ، علامت ذکر شده  هم علامت تجاری و هم علامت صنعتی محسوب می گردد.

علائم خدماتی

وقتی که علامت به خدمات مربوط باشد " علامت خدماتی " گفته  می شود. در دنیای امروز در مجاور  تجارت کالا تجارت به شکل بسیط در عرصه بین الملل  مورد توجه  می باشد. خدمات دربردارنده دامنه و  موارد بسیار زیادی از فعالیت ها از  قبیل  ، بانک داری ، بیمه ، هتل ها ، رستوران ها ، خطوط هوایی، ارتباطات راه دور ، آموزش ، تفریح و غیره می باشد به علامت هایی  که خدمات ارائه شده به وسیله  یک شرکت  تجاری را از دیگران معین و  مشخص نماید ، علامت خدمات گفته می شود، در واقع  تمایزی  اساسی بین علامت مربوط به کالا و خدما ت وجود ندارد و هر دو را بایستی به عنوان علامت تجاری برشمرد.

هر دو علامت وظیفه هایی شبیه به هم  دارند، مغایرتی که به صورت عمده در  بین این دو علامت وجود دارد این می باشد که موضوع علامت های  خدماتی ، اموری غیر قابل تشخیص و  نادیدنی می باشد که مقصود از آن همان خدمات می باشند. علامت خدمات را به طور کلی در تبلیغات و هم چنین سربرگ ها و فاکتورها می توان  مشاهده کرد ، نه بر روی ابزار و وسایلی که در ارائه خدمات به کار برده می شود. برخلاف علامت های  مربوط به کالا که علاوه بر این موارد ذکر شده بر روی خود کالا هم چسبانده می شود.

علائم جمعی 

علامت جمعی به علامت هایی می گویند که  به دایره هایی مرتبط  می باشند  که اعضا به خاطر بعضی از  ویژگی ها و خصوصیات شاخص و ممتاز ، خود را با این علامت ها به دیگران  معرفی می کنند و آن ها را می شناسانند به عنوان  مثال دایره های مهندسی، حسابداری و غیره . یک علامت جمعی قادر می باشد  ذیل  اداره ای  ای واقع گردد که خودش از آن علامت ، استعمال  نمی کند بلکه اعضا از آن مصرف می نمایند. در این حالت  اداره  ، ملاک های  کیفی مشخصی  را تعیین و معلوم  می کند و اعضا هنگامی قادر می باشند که از این علامت جمعی استعمال نمایند که شرایط و ملاک های مشخص شده ای را رعایت کنند.

علائم در هم آمیخته 

علامت هایی می باشند که مقدار  عنصر تصویری یا اسمی را با یکدیگر اختلاط  کنند. امکان دارد که این ترتیب از یک کلمه ، حروف یا اعداد هم  باشد . به عنوان مثال  علامت Renauit 21 که از یک واژه و یک عدد تشکیل شده است. 

علائم تصدیقی ( تایید کننده یا تضمینی )

علامت های تجاری تصدیقی (تایید کننده یا تضمینی ) علامت هایی می باشد که در راستا  تصدیق وضعیت  ، مبدا ، منشاء و وارستگی  کالا یا خدمات مورد استفاده می باشد. این علامت گواهی و تایید می نماید  که کالا و خدمات مورد نظر  دربردارنده موازین کیفی خاصی می باشند.

علامت های تصدیق  کننده در فرهنگ حقوقی بلاک این چنین تعریف شده است :

" علامت تجاری یا علامت خدماتی علامتی می باشد  که جهت نشان دادن این موضوع  که کالا یا خدمات دربردارنده بعضی  استانداردهای وضعیت  یا پرورش یافتن  آن ها از منشا  خاصی می باشد استفاده می شود.

به طور معمول زمانی که  علامت تصدیق کننده بر روی کالاها مورد استفاده واقع گردد ، مصرف کنندگان با اطمینان و اعتماد  بیشتری به منظور  خریداری نمودن  کالاها یا خدمات  اقدام می کنند.

انواع ISO ها از علامت های  تصویب کننده می باشند. علامت های استاندارد یا عبارت هایی  مانند ساخت ایران یا ساخت آلمان یا علامت Good House Keeping of approval همه آن ها می توانند به عنوان علامت های  تسجیل کننده محسوب شوند. 

علائم ویژه و غیرمادی 

از دیگر علامت های غیرمادی، علامت های چشایی و لامسه می باشند. در حقیقت به ثبت رساندن  این چنین علامت هایی  دارای شرایط خاصی می باشد . دررابطه با به  ثبت رساندن  علامت چشایی بایستی ترکیبات و فرمول های شیمیایی آن ثبت  گردد و در رابطه با علامت های  لامسه، احساس نرمی خاصی که یک علامت دارد ، وصف می گردد.

در قانون ایران، تا کنون موضوعی از این علامت ها  مطرح نشده است. 

وکیل ثبت برند متخصص در زمینه ثبت برند 

طبقه بندی علامت ها  از لحاظ شکل 

علامت ها از لحاظ ساده و مرکب بودن 

این امکان وجود دارد که علامت های  تجاری به صورت  ساده باشد یعنی تنها  یک حرف یا یک کلمه یا یک عکس و یا یک نقشه باشد. هم چنین  این امکان وجود دارد که در یک علامت تجاری علاوه بر علامت های نوشتاری از علامت های  تصویری هم استعمال  شود یعنی ترکیب شده ای از دو یا چند علامت باشد. 

علائم از حیث فردی و اجتماعی بودن 

این امکان وجود دارد که علامت های  تجاری  به یک شخص حقیقی یا حقوقی مربوط باشد که محصولات خود را با محصول دیگران متفاوت کند. هم چنین این امکان وجود دارد که گونه ای از رسته ها ، یا تعدادی از دولت مردان  حرف علامتی را به عنوان علامت تجاری خود قرار دهند. 

علائم از حیث مادی و غیرمادی بودن 

این امکان وجود دارد که علامت های مادی به صورت کتبی یا تصویری باشند . اما علامت های تجاری غیرمادی علامت هایی می باشد که غیر قابل لمس و غیرقابل دیدن می باشند. به عنوان مثال علامت اخبار رادیو و تلویزیون. 

جهت مطالعه بیشتر در زمینه ثبت علامت تجاری و یا مراحل ثبت علامت تجاری می توانید به مقاله آن مراجعه نمایید

ارائه دهنده خدمات جامع ثبتی، حقوقی و اداری
ما در هر زمان کنار شما هستیم.

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

طبقه بندی علائم تجاری

علائم تجاری به گونه علائمی گفته می شود که تمایز را در بین کالا و خدمات نشان می دهند . در قانون تجارت اینگونه علائم دارای طبقاتی می باشند . طبقه بندی علائم تجاری از جهت موضوع و شکل می باشد که در این مقاله به شرح آنها پرداخته می شود

ثبت لوگو و برند

در زبان فارسی اصطلاح برند به طور معمول به منظور اشاره به محصول و یا خدماتی استفاده می شود که دارای ارزش اعتباری و اجتماعی بسیار زیادی داشته باشد.

حقوق مالکیت معنوی

در حقوق مالکیت معنوی شامل موضوعاتی می باشد که سرچشمه آنها فکر و اندیشه انسان است و در ارتباط با آفرینش های ذهنی او می باشد

فواید ثبت برند

هر محصولی به منظور دریافت نمودن امتیاز برای کیفیت خود فقط به وسیله نام و علامتی و برندی که بر روی آن ثبت شده است قادر می باشد تشخیص داده شود.

مزایای ثبت علامت تجاری

از آنجا که ثبت مزایای مرتبط با کیفیت کالا بوسیله علامت تجاری کالا انجام می شود و معروفیت علامت تجاری که به آن به عنوان برند اشاره می شود، برای شرکت یا بنگاه اقتصادی تولیدی مزایای مادی و اعتباری و معنوی در پی دارد که در این مقاله به مزایای مهم ثبت علامت تجاری پرداخته می شود مطالعه نمایید.

هدف از ثبت نام تجاری یا برند

یک برند ضمانت همیشگی و دائمی یک فروشنده به منظور عرضه ی مجموعه ای از خصوصیات و ویژگی ها و خدماتی خاص به مصرف کنندگان می باشد.

ثبت لوگوی تجاری

لوگوی تجاری نوعی تصویر می باشد که به منظور تبیین نمودن یک عبارت، موضوع، تلقین کردن یک موضوع و معرفی و شناساندن موسسه، محصول، سایت و.... از آن استفاده می شود.

ضوابط ثبت برند

به هر نشان قابل مشاهده ای که قادر باشد کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از یکدیگر متفاوت کند علامت می گویند

مشاوره آنی
فرم ارسال نظر و سوال

پاسخ دادن به :

ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!

هم اکنون آنلاین نیستیم . جهت مشاوره رایگان کی با شما تماس بگیریم ؟