در تعریف لوگو تایپ logotype یا Wordmark آورده اند که عبارت است از تنظيمات الفبایی طراحی شده ای که بوسیله اسم و نامی موجب تشخیص یک فرد، یا محصول یا خدمت، یا انتشارات و یا شرکتی شود. لوگو تایپ را لوگو نیز خوانده اند. در فرهنگ لغت به نماد گرافیکی با سمبلی از نام شرکت، علامت تجاری، حروف اختصاری و غیره آمده است.
لوگو تایپ نام ابتکاری یا نشانه ای است که تاجر بطور اختیاری برای تمیز مؤسسه تجاری خود از مؤسسات تجاری دیگر اتخاد می کند. می توان گفت لوگو تصویر نام است.
نام تصویری است که ساده، مختصر، مؤثر و موجز، موضوع را تجسم می کند. در واقع لوگو یک عنوان است که با اشکال و صورتهای مختلف گرافیکی که زائیده تفکر و تخیل طراح است خلق می شود. در امور تجاری لوگو به هر نوع اشاره مرئی و آشکار که به هدف تشخیص فعالیت تجاری از غیر آن و جلوگیری از لبس و خلط بین فعالیت های تجاری متشابه در نزد مردم عامه تعریف شده است.
اگر نیاز به مشاوره و اطلاعات لازم در مورد ثبت برند دارید می توانید با مشاوران و همکاران وکیل ثبت برند تماس حاصل نمایید
اگر چه لوگوتایپ و لوگو همانند نام تجاری برای تمیز یک مؤسسه تجاری و نوع فعالیت آن از مؤسسات مشابه و مماثل است، لكن تفاوت آن با نام تجاری روشن است:
اولا – اتخاذ نام تجاری در بیشتر کشورها اجباری است در حالی که لوگو اختیاری می باشد.
ثانيا – لوگو صرفا ممکن است صورت و تصویر خاصی از نام تجاری باشد. به عبارت دیگر همانطور که اشاره شد تصویر نام است.
ثالثا – نام تجاری می تواند از نام و نام خانوادگی تاجر مشتق شود. در حالیکه لوگو صرفا نام ابتکاری یا کد و نشانه ای است که دارای موقعیتی همچون علامت تجاری می باشد. در عمل ملاحظه می شود که تاجر نام ابتکاری به عنوان لوگو مؤسسه اش برگزیده و بعد بطور هم زمان آن را به عنوان علامت تجاری برای تمیز تولیدات خویش بکار برده است.
رابعا – تاجر می تواند مستقل از مؤسسه تجاری در آن تصرف کند و مورد نقل و انتقال قرار دهد. در حالیکه تصرف در نام تجاری بدون تصرف در مؤسسه تجاری ممکن نیست.
جهت مطالعه بیشتر در مورد مراحل ثبت برند و یا مراحل ثبت علامت تجاری می توانید به مقاله آن مراجعه نمایید