لوگو سفید ایلیا
ثبت برند
ثبت برند فارسی ثبت برند لاتین ثبت برند حقیقی ثبت برند حقوقی مراحل ثبت برند مدارک ثبت برند هزینه ثبت برند مدت زمان ثبت برند برند های تخصصی
ثبت برند رستوران ثبت برند مواد غذایی ثبت برند پوشاک ثبت برند آرایشی
ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری حقیقی ثبت علامت تجاری حقوقی مراحل ثبت علامت تجاری مدارک ثبت علامت تجاری هزینه ثبت علامت تجاری شرایط ثبت علامت تجاری زمان ثبت علامت تجاری
سایر خدمات
ثبت طرح صنعتی ثبت لوگو ثبت نشان تجاری ثبت علائم تجاری نقل و انتقال برند
تماس با ما

علائم غیر قابل ثبت کدامند؟


علامت تجاری عبارتست از حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار می رود.برخی از علامت های تجاری به راحتی ثبت می شوند و برخی دیگر از علامت ها این قابلیت را ندارند تا به ثبت برسند به موجب همین امر موسسه وکیل ثبت برند در این مقاله برآنست تا در خصوص علائم غیر قابل ثبت مطالبی را به متقاضیان ثبت برند ارائه نماید قابل ذکر است که در صورت مواجه شدن با هر سوال یا موردی با مشاوران و کارشناسان وکیل ثبت برند در ارتباط باشید.

در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند. تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها). با این حال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و عمومآ اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌دهند که قابل روءیت هستند یا می‌توان آن‌ها را بصورت گراقیک نشان داد.

علائم غیر قابل ثبت کدامند

  1. علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند.بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
  2. پرچم‌ها نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.
  3. علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است.(مانند کره حیوانی است).
  4. واژه‌های توصیف کننده  کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد بود. به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال زیاد مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است.

طبق ماده ۳۲ قانون علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست‌:

  1. در صورتی که نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
  2. در صورتی که برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
  3. مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
  4.  عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیون های بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
  5.  عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.
  6.  عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
  7. عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

در جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علائم تجاری قابل ثبت به مقاله آن مراجعه نمایید.

ارائه دهنده خدمات جامع ثبتی، حقوقی و اداری
ما در هر زمان کنار شما هستیم.

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

علائم تجاری غیر قابل ثبت

علامت تجاری در برخی موارد غیر قابل ثبت می باشند.برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

استعلام برندهای ثبت شده

زمانی که برندی برای محصول و یا خدمات خود انتخاب می نمایید باید این برند ابتکارانه وجدید باشد و مشابه آن وجود نداشته باشد . در نتیجه بهترین کار استعلام از نام برند می باشد .

استعلام برند

به دلیل وجود تنوعات بسیار زیاد و گنجایش حجم برند ها در بازار داخلی ایران و هم چنین خارج از کشور ایران از مبادرات لازم قبل از ثبت علامت ها و برندهای تجاری استعلام برند می باشد.

ثبت برند کاشی

در صورتی که شغل شما تولید کننده و عرضه کننده کاشی و سرامیک هستید برای آن که محصولات خود را به فروش برسانید بایستی تبلیغاتی داشته باشید بهرت است برای فعالیت کاشی نام و نشانی به عنوان برند کاشی داشته باشید .

علائم تجاری قابل ثبت

به ثبت رسانیدن علامت تجاری امری اختیاری می باشد. زیرا به ثبت رسانیدن علامت ها سبب می گردد که مالک علامت از حمایت قانون برخوردار گردد

ثبت آرم تجاری

شخص متقاضی برای ثبت آرم تجاری یا علائم تجاری باید در هر زمینه ای که مجوز فعالیت دارد آرم تجاری را در همان زمینه ثبت کند.

ثبت اظهارنامه علامت تجاری

علامت تجاری معرفی کننده و مشخص کننده محصولی است که به وسیله ی آن علامت ارائه می شود برای ثبت نمودن علامت تجاری بایستی اظهارنامه ای به زبان فارسی تنظیم گردد دراین مقاله به نکات آن پرداخته می شود

نحوه ثبت برند بین المللی

چگونگی نحوه ثبت برند بین الملل به صورتی است که هر کشور باید عضو کنوانسیون مادرید باشد در این مقاله به توضیحات بیشتر پرداخته می شود

ثبت برند در ایران

ثبت برتد در ایران در اداره مالکیت صنعتی با داشتن شرایط قانون تجارت و هم چنین شرایط ثبت امکان پذیر می شود در این مقاله به توضیحان ای موارد پرداخته می شود

راهنمای ثبت اینترنتی برند

نام تجاری یا برند عبارت است از نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت یا ترکیبی از آن ها که موجب شناسایی محصول و تمایز آن از سایر محصولات و انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب می شود.

مشاوره آنی
فرم ارسال نظر و سوال

پاسخ دادن به :

ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!

هم اکنون آنلاین نیستیم . جهت مشاوره رایگان کی با شما تماس بگیریم ؟