محصولات یا خدمات بازرگانی یا اقتصادی توسط یک علامت یا تلفیقی از چند نشان میتوانند از دیگر خدمات یا محصولات متباین تر داده شوند که به آن علامت تجاری گفته می شود. در صورت بکار بردن علائمی مانند کلمات ، حروف ، ارقام، داده های تصویری و تلفیقی از رنگ ها و همچنین ترکیب این علامتها جهت ثبت به علامت تجاری محسوب خواهد شد.
پس از ثبت قانونی ، علامت تجاری مورد پشتیبانی قانون قرار خواهد گرفت و در قبال افراد سودجو و متقلب و مقلد چنانچه قصد سوء استفاده از علامت تجاری را داشته باشند مسئولیت با قانون خواهد بود.
مدارک مورد نیاز ثبت علامت تجاری حقوقی
- فتوکپی شناسنامه مدیر عامل شرکت.
- فتوکپی کارت ملی مدیر عامل شرکت.
- فتوکپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(بیشتر از دو سال نباید از آخرین تغییرات شرکت گذشته باشد)
- فتوکپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر نوع گواهی فعالیت که موسسات نظارتی و حاکمیتی دولتی صادر کرده باشند)
- فتوکپی کارت بازرگانی(چنانچه از حروف لاتین استفاده شده باشد)
- نمونه ای از علامت مورد درخواست(در ابعاد 10 در 10)
نکته: چنانچه در علامت تجاری شما واژه یا حرف لاتین به کار نرفته باشد برای ثبت علامت نیازی نیست کارت بازرگانی ارائه کنید.
بنا به ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات :درخواست ثبت تحت شرایط ذیل توسط متصدی شعبه مذکور در ماده 6 رد خواهد شد:
- چنانچه علامت با مقررات قانون در تضاد باشد.
- چنانچه در گذشته علامت به نام دیگری به ثبت رسیده باشد و یا با علامت دیگر دارای مشابهت بسیار باشد به گونه ای که مصرف کننده ای که دارای علم و اطلاعات خاصی در این مورد نباشد قادر به تشخیص دو علامت از هم نباشد و دچار اشتباه شود.
در صورتی که اداره ی مالکیت صنعتی تایید کند به شرایط درج شده در این قانون توجه شده و مراعات گردیده است اقدام به ثبت علامت کرده و آگهی مرتبط به ثبت آن را به نشر خواهد رساند. ( هزینه های ثبت علامت را درخواست کننده باید پرداخت کند).
مزایای ثبت علامت تجاری
- مجوز و حق استفاده منحصر به فرد علامت تجاری تنها برای کسی که علامت تجاری خود را ثبت نموده باشد شناخته می شود.
- ثبت علامت تجاری،ضمانت کننده این است که مشتریان قادر به تشخیص محصولات از یکدیگر می باشند.
- ثبت علامت تجاری،برای محصولات،خدمات و شرکت شما شهرت و وجهه ایجاد می کند.
- ثبت علامت تجاری،مشوق شرکتهاست تا در حفظ و بهترشدن کیفیت محصولات سرمایه گذاری نمایند.
- ثبت علامت تجاری،شرکتها را توانمند می نماید تا بتوانند محصولات خود را از یکدیگر متفاوت کنند.
- ثبت علامت تجاری،می تواند جهت اخذ وام سودمند باشد.
- ثبت علامت تجاری،قادر است جهت سهامداران هم ارزش افزوده سهام ایجاد کند و سبب افزایش درآمد شرکت گردد.
- علامت تجاری که به ثبت رسیده باشد قابلیت نقل و انتقال را دارد،بنابراین می توان آن را به دیگری انتقال داد.
- با ثبت علامت تجاری می توان مجوز استفاده از یک علامت علامت تجاری که ثبت شده است را به شرکتهای ثالث داد که قادر است برای شخص یا شرکت منبع درآمد بیشتری ایجاد کند و یا پایه و اساس منعقد موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
- ثبت علامت تجاری،می تواند سرمایه و دارایی باارزش کسب و کار و فعالیت باشد.
- ثبت علامت تجاری،جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشد.
- با ثبت علامت تجاری،مجوز استفاده از آن هابه اشخاص ثالث داده می شود و علامت های تجاری منشا مستقیم درآمد از محل حق امتیازها هستند.
- علامت تجاری،وسیله ای برای بازاریابی و پایه و اساس ایجاد شهرت شرکت ها محسوب می شود.
مراحل ثبت علامت تجاری حقوقی
مختصری از مراحلی که می بایست جهت ثبت علامت تجاری به انجام رساند به شرح ذیل می باشد .
- گزینش یک نام برای علامت تجاری.
- به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی ثبت علایم تجاری به نشانیhttp://ip.ssaa.ir مراجعه شود.
- در سامانه اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه به ثبت برسد.
مراحل ثبت در سامانه بدین شرح می باشد:
- گزینش نوع اظهارنامه.
- ثبت مشخصات مالک.
- آپلود اسناد
- کنترل اطلاعات و پس از آن تأیید آن.
- تادیه اینترنتی هزینه اولیه ثبت
- اخذ شماره اظهارنامه.
- اخذ رمز از طریق تلفن.
- رونوشت تأیید شده به امضا برسد
- یکی از رونوشت ها با اسناد قبلی به پیوست فیش به آدرس مرکز ارسال شود.
- توسط اداره مالکیت صنعتی اسناد وارسی شده و در صورت نداشتن کاستی یا ایراد تایید شود.
- آگهی در روزنامه رسمی با درج اسم و آدرس مالک علامت تجاری.
- پس از 30 روز که از نشر آگهی گذشت اداره ثبت گواهی ثبت را به متقاضی یا نماینده وی ارائه دهد.
یاد آور می شود جهت به ثبت رساندن علامت تجاری فارسی باید مجوزی ارائه شود که منوط بر این باشد که علامت تجاری و نوع فعالیت با یکدیگر مرتبط می باشند.جهت ثبت برندهای لاتین در کنار مجوز فعالیت مرتبط می بایست کارت بازرگانی نیز ارائه شود و جهت ثبت بین المللی علامت تجاری ابتدا می بایست در کشور مبدا به ثبت برسد به منظور پشتیبانی کشورهای عضو معاهده مادرید که مشتمل بر 85 کشور است از طریق معاهده مادرید ثبت شود .
در صورت روبرو شدن با هر سوال و موردی می توانید با وکیل ثبت برند در ارتباط باشید و از تجربیات مشاوران و کارشناسان ما بهره مند شوید.