برندسازی شخصی فرآیندی است که توسط آن، افراد و تخصصشان مثل برندهای تجاری علامتگذاری میشوند . در حالی که تکنیکهای قدیمی مدیریت خودیاری، دربارهٔ خود بهبودی و افزایش مهارتهای شخصی صحبت میکرد، مفهوم برندسازی شخصی، میگوید موفقیت از خود محصول بدست میآید . به این معنا که ذات و ماهیت یک محصول، مشخص میکند که آن محصول موفق خواهد بود یا نه.
به علاوه، این فرآیند به صورت ایجاد یک دارایی که به فرد خاصی تعلق دارد نیز تعریف میشود؛ که پیکر، پوشش، ظاهر فیزیکی و زمینههای دانش را در بر میگیرد. اما برندسازی شخصی، فقط به این موارد محدود نمیشود و منجر به یک احساس منحصربهفرد تشخیص، به یاد ماندنی و ایدهآل در صاحب برند میشود. این اصطلاح اولین بار در یک مقاله در سال ۱۹۹۷ توسط Tom Peters استفاده و مطرح شد.
برندسازی شخصی اغلب شامل کاربرد نام یک فرد برای محصولات مختلف است. مثلاً، املاک Donald Trump مشهور و بزرگ. این فرد از نام فامیلی او بر روی ساختمانها و محصولاتش استفاده میکند.
برند شخصی ایده قدرتمند، اثرگذار، روشن و مثبتی است که هر زمان دیگران به شما فکر کنند به ذهنشان خطور می کند. برند شخصی نشان دهنده ارزش ها، باورها و توانایی های افرادی است که برای ایجاد و توسعه آن چشم انداز و برنامه های اجرایی دقیق دارند.
برندسازی شخصی فرآیندی است که افراد و تخصص شان را مثل برندهای تجاری علامت گذاری می کند. مفهوم برندسازی شخصی می گوید موفقیت از خود فرد به دست می آید؛ به این معنا که ذات و ماهیت یک فرد مشخص می کند که وی موفق خواهد بود یا نه. به علاوه، این فرآیند به صورت ایجاد یک دارایی که به فرد خاصی تعلق دارد نیز تعریف می شود؛ و پیکر، پوشش، ظاهر فیزیکی و زمینه های دانش را دربرمی گیرد؛ اما برندسازی شخصی، فقط به این موارد محدود نمی شود و منجر به یک احساس منحصربه فرد، به یادماندنی و ایده آل در صاحب برند می شود.
برخی از اصلی ترین این الزامات عبارتند از:
اکثر افرادی که با استفاده از برند شخصی خود در کسب و کارشان بهبود و پیشرفت قابل توجهی حاصل کرده اند در این کار بسیار مصرند و در تلاش های خود پایداری نشان می دهند.
دقت کنید که برند سازی شخصی کاری زمان بر است و در ابتدا احتمالا نتایج چندان دوست داشتنی نباشند اما دست از کار برندارید، به زودی نتیجه خوبی به دست خواهید آورد.