علائم تجاری و نام های تجاری یکی از عناصر مهم در بازار یابی و راهبردی در عرضه بازار و کالاها و خدمات می باشد

مراحل ثبت علائم تجاری

علائم تجاری و نام های تجاری یکی از عناصر مهم در بازار یابی و راهبردی در عرضه بازار و کالاها و خدمات می باشد . در اصل می توان گفت ایجاد رقابت را در بازار و در بین کسب و کار می توان با ثبت علائم تجاری ایجاد نمود . افزایش معامله و داد و ستدهای تجاری هم چنین سیاست های رقابتی در فروش و افزایش درآمد را در پی دارد .

در حال حاضر یکی از شایع ترین تقلب ها استفاده از علائم تجاری در بین کالاها و محصولات به صورت نادرست می باشد. که با توجه به قوانین حمایتی علائم مورد دادخواهی قرار می گیرد .

برای اطلاعات بیشتر در مورد ثبت علائم تجاری به مقاله آن مراجه نمایید .

مراحل ثبت علائم تجاری

ثبت نام در سایت مالکیت صنعتی قسمت ثبت علائم تجاری

 ابتدا به سایت sherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید.

ورد به سامانه اینترنتی ثبت اظهارنامه ثبت علامت تجاری با انتخاب گزینه مواف هستم عملیات ثبت اظهارنامه خود را آغاز نمایید . الزامی است به زبان فارسی مراحل را پر نمایید . کلیه اطلاعاتی که از شما متقاضی گرامی خواسته شده مطابق اسناد تکمیل نمایید . انتخاب نوع اظهارنامه شخص حقیقی هستید و یا حقوقی ، اطلاعات هویتی آدرس تلفن و...

در قسمت ورود اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده شماره تماس وارد شده رمز و ابلاغیه های بعدی را دریافت می کند.

در قسمت ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی :
اگر متقاضی وکیل بود گزینه " وکیل دادگستری " را انتخاب کرده در صورت نبود وکیل یکی از شرکاء یا مدیران شرکت به عنوان متقاضی معرفی می شود و گزینه" یکی از مدیران " انتخاب می شود.

در قسمت انتخاب کالا بر حسب مجوزهای موجود:
در صورت مطلع بودن از شماره طبقه  کالای درخواستی عنوان " شماره کالای درخواستی را می دانم " را انتخاب کرده در غیر اینصورت گزینه دوم را انتخاب نمایید و نام محصول را وارد کرده تا طبقه مورد نظر مشخص شود.

  • مرحله دوم

دراین قسمت از شما اسناد ارائه شده برای ثبت را می خواهد که باید کلیه مدارک را اسکن نموده و در سامانه بارگذاری نمایید . اگر تعداد اسناد بیشتنر بود گزینه افزودن را انتخاب نمایید .

  • مرحله سوم

باز بینی و تایید اطلاعات و مدارک الحاقی .

  • مرحله نهایی 

قبل از اینکه پذیرش نهایی را بزنید نیاز است که مبالغ و هزینه های اولیه ثبت را پرداخت نمایید می توانید از طریق درگاه بانکی در سامانه واریزی را انجام دهید . و سپس پذیرش نهایی و اخذ کدرهگیری و رمز عبور اظهارنامه .

  • مراحل پیگیری 

ظرف دو الی سه ماه کاری زمان از طریق کارشناس رسیدگی شده و نتیجه ثبت علائم تجاری یا رد آن مشخص می شود.

  • پس از رسیدگی در صورت ثبت 

تشکیل پرونده توسط وکیل با مدارک دریافت شده ابتدای قرارداد از موکل انجام شده و مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به موکل اطلاعرسانی می شود .

از طریق سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه روزنامه رسمی ابتدایی علامت و واریز میلغ ( اینترنت بانک )انجام می شود.
پس صدور روزنامه طی 10 روز کاری از طریق سایت زمان یک ماه علامت شروع میشود .

پس از طی یک ماه از صدور روزنامه رسمی وارد پرونده در سایت اداره مالکیت صنعتی شده توسط شماره اظهارنامه و رمز آن مبلغ نهایی بابت ده ساله انحصاری شده ( اینترنتی ) واریز میشود .

طی 7 الی10 روزکاری آگهی دوم صادر و وارد سایت روزنامه رسمی شده مبلغ روزنامه دوم نیز(اینترنتی )  واریز می شود.

طی 10 روز کاری پس از صدور روزنامه دوم توسط وکیل پرونده یک نمونه کپی از کلیه (آگهی تقاضای ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم ) مراجعه به اداره مالکیت صنعتی درخواست پروانه ده ساله انجام می پذیرد .

ظرف یک الی دو روز کاری پروانه صادر شده و اتمام کار و تحویل مدارک به موکل اطلاع رسانی می شود .

  • در صورت ایجاد نقص در پرونده ها

در صدد رفع آن با توجه به درخواست های کارشناسان عمل می کنیم .

در صورتی که علائم تجاری انتخابی اظهارنامه آن رد شود .تقاضای ثبت دیگر امکان پذیر نمی باشد. پیگیری پرونده وجود نخواهد داشت .

مدت اعتبار ثبت علائم تجاری 

مدت اعتبار علائم تجاري در ايران ده سال است. چنانچه صاحب علامت بخواهد به استفاده از علامت خويش ادامه دهد بايد در سال پاياني، اعتبار علامت خود را تمديد كند در غير اين صورت به نام اشخاص ديگر قابل ثبت است.