محصولات تولید شده یا خدماتی که توسط یک فرد یا موسسه می بایست به وسیله ای از سایر محصولات یا خدمات تمیز داده شود که این نشان تجاری این وظیفه را بر عهده دارد.
بنا به ماده 30 قانون علامت، نشان تجاري عبارت است از:
الف ـ هر نشانی که با دیدن آن بشود محصولات یا خدمات افراد یا موسسات را از یکدیگر تفکیک کرد و از هم تمیز داد نشان تجاری می باشد.
ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل دیدن كه در اظهارنامه ثبت با عنوان علامت جمعي معرفي شود و قادر باشد مبدأ و يا هرگونه ویژگی های ديگر مثل كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان با نظارت صاحب علامت ثبت شده جمعي استفاده ميكنند متمايز کند.
ج ـ اسم تجارتي همان اسم يا عنواني كه معرفی کننده و تعیین كننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد.
این ضمانت را می کند که مصرف کندگان قادر خواهند بود محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
شرکت ها بدین وسیله میتوانند کالاهایشان را از یکدیگر تمیز دهند.
بوسیله ی آن می توان به امر بازاریابی پرداخت و برای شرکت اعتبار و اشتهار ایجاد نماید.
افراد ثالث نیز می توانند از آن استفاده کنند و از مزایایی که به آنها تعلق گرفته یرای کسب درآمد استفاده کنند.
در صورتیکه قصد اعطای نمایندگی را داشته باشید برای عقد قرارداد مورد نیاز می باشد.
میتواند به عنوان یک دارایی با ارزش برای فعالیت تجاری محسوب شود.
شرکتها را به سمت سرمایه گذاری جه حفظ یا ارتقاء کیفیت محصولات سوق می دهد.
میتوان از آن جهت اخذ وام استفاده کرد.
خصوصیات مورد نظر هر نام تجاری به شرح ذیل می باشد:
1) کیفیت و مزایای استفاده از محصول را بیان کند
2) به سادگی بیان شوند،شناخته شوند و به یاد آورده شوند. نامهای کوتاهتر اثربخش تر می باشدمانند:تاید.
3)اسم برجسته و واضح باشد مانند:کداک،اکسان.
4)اسم مورد نظر را به سادگی بتوان به زبانهای دیگر ترجمه کرد مثلا: شرکت نفت استاندارد نیوجرسی قبل از اینکه 100 میلیون دلار برای تغییر نام خود به اکسان هزینه کند .
5)قابلیت به ثبت رساندن داشته باشد و مورد پشتیبانی قرار داد.
نشان تجاری که مد نظر می باشد نباید نشان تجاری دیگر را به خاطر بیاورد در غیر این صورت قابلیت ثبت ندارد..نشان تجاری نباید توصیف کننده ی یک کالا و بصورت یک اسم عام باشد.مثل کلمه ی تلخ برای شکلات تلخ.پس از گزینش نشان تجاری می بایست از پشتیبانی قانونی برخوردار شود.بعضی از شرکتها سعی می کنند برای معرفی کالا و یا دسته جمعی از کالاهای خود یک نشان تجاری ویژه در نظر بگیرند. در این صورت ممکن است با انتخاب یک نشان برای یک دسته افراد نسبت به شناخت محصولات زیر شاخه دچار سردرگمی شوند..
توانایی و ارزشمندی نشان های تجاری با یکدیگر متفاوت می باشد. نشان تجاری که دارای توانایی و نفوذ بیشتری باشد از اعتبار و قابلیت بیشتری برخوردار می باشد.برای یک نشان تجاری درصورت دارا بودن خصوصیات ذیل می توان اهمیت و ارزش بیشتری قائل شد:پایداری در مصرف توسط مصرف کنندگان،شناخت مردم نسبت به این نشان،گمانه زنی مشتری در مورد کیفیت،اعتنا و پشتیبانی زیاد از سمت مصرف کنندگان و علاوه بر این ها با در دست داشتن داراییهای دیگری مثل حق اختراع،نشان تجاری و شبکه های ارتباطی، یک نشان تجاری قدرتمند می تواند به عنوان یک سرمایه گرانبها که ارزش گزاری روی آن به راحتی صورت نمی پذیرد شناخته شود.
شخص حقیقی:
شخص حقوقی
برای آگاهی از مراحل ثبت نشان تجاری با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را اخذ کنید.