زمانی که علامت تجاری (برند، لوگو، آرم، نام تجاری) در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت رسید می توانید آن را بر اساس موارد و رعایت نکاتی انتقال آن را انجام دهید .
جهت مطالعه بیشتر در مورد مراحل ثبت علامت تجاری می توانید به مقاله آن مراجعه نمایید .
در این مقاله بر آن هستیم تا اطلاعاتی درباره انتقال علامت تجاری ثبت شده ارائه دهیم. ماده ١٢ قانون ثبت علائم و اختراعات این گونه مقرر می دارد:
امکان نقل و انتقال علامت تجاری وجود دارد ولی تنها زمانی که انتقال علامت تجاری ثبت شده در مقابل اشخاص ثالث مطابق قوانین مربوطه به ثبت رسیده باشد، آن انتقال اعتبار پیدا می کند. بنابراین این گونه استنباط می شود که علامت تجاری قابلیت نقل و انتقال دارد. اما به ثبت رسیدن شیوه انتقال علامت از طرف مالک قبل به جدید پیش شرط اعتبار یافتن انتقال علامت تجاری ثبت شده نسبت به اشخاص ثالث می باشد.
در این رابطه ، ماده ١۴ آیین نامه قانون ثبت علامت و اختراعات چنین مقرر می دارد که :
تغییرات مربوط به علامت یا طبقه کالا یا مالک علامت بعلاوه تغییرات آدرس و تابعیت و نماینده قانونی او در ایران در صورتی رسمیت نخواهد داشت که مراتب درایران به ثبت نرسیده باشد. این تغییرات در روی صفحه مخصوص علامت مربوط ثبت خواهند شد. ثبت تغییرات بر اساس اظهارنامه رسمی ، ثبت تغییرات را باید مالک علامت یا نماینده قانونی به امضا رساند.
بر اساس قانون مالکیت برند، لوگو، آرم و نام تجاری قابل انتقال است. پس می توان گفت، با رعایت تشریفات قانونی، علامت تجاری ثبت شده قابل انتقال و واگذاری می باشد. کسب موافقت مالک کنونی علامت، اولین مورد لازم است. پس لازم است که در دفتر اسناد رسمی ، یک سند رسمی صلح تنظیم نمود که حاوی اسم علامت تجاری و شماره ثبت آن و نام مالک علامت و نام کسی که علامت به او منتقل می شود، می باشد.
در قانون ۱۲ ثبت علائم و اختراعات، اجازه نقل و انتقال علامت تجاری داده شده است ولی هنگامی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث معتبر می باشد که قوانین و مقررات این کار رعایت شده باشد. بنابراین به ثبت رسیدن نحوه انتقال مالکیت علامت تجاری از مالک قبلی به جدید ضروری می باشد. البته از آنجا که نقل و انتقال علامت تجاری امری تخصصی و مستلزم داشتن تجربه و آشنایی کامل با موضوعات حقوقی و ثبتی می باشد، شرکت ها و موسسات فراوانی با ادعای انجام نقل انتقال برند از مردم پول های گزافی گرفته و بخاطر بی تجربه بودن در این عرصه، مشتریان را متحمل ضررهای فراوانی می کنند.
در کل مراحل نقل و انتقال علام تجاری عبارتند از:
جهت اجرای امور مالی انتقال برند ، اول ۱۰% قرارداد به عنوان پیش پرداخت در هنگام دریافت استعلام و عنوان قرار داد پرداخت می شود و الباقی مبلغ توافق شده پس از امضای سند نقل و انتقال در دفتر اسناد رسمی باید پرداخت شود. مبلغ مشخص شده به عنوان کمسیون ۱۰% مبلغ کل قرارداد است که طرفین ملزم به پرداخت سهم خود می باشند.
جهت انتقال قانونی برند ، تغییر نام مالک علامت در اظهارنامه و قید موارد زیر ضروری است:
اسناد قانونی انتقال به همراه وکالت نامه البته چنانچه وکیل عهده دار رسیدگی به این موضوع باشد و تاییدیه ثبت علامت در ایران باید به اظهارنامه پیوست شود. پس از انجام بررسی ها و تصدیق ثبت و ظهر نویسی، باید تغییر نام به اسم مالک جدید صاحب علامت انجام شود. درصورت ثبت انتقال در خارج از کشور ، بایستی کپی مورد تایید اداره ثبت علائم تجاری خارجی ارائه شود تا ثبت حالت قانونی در ایران پیدا کند.