علائم تجاری از جمله مواردی است که همه احساسات ، مفاهیم و ویژگی هایی را که در یک نام باشد شامل می شود

ثبت علائم تجاری

علائم تجاری از جمله مواردی است که همه احساسات ، مفاهیم و ویژگی هایی را که در یک نام باشد شامل می شود .

علائم تجاری به محصول  و یا خدمات اعتبار و ارزش می بخشد . این گونه علائم تجاری را باید به گونه ای انتخاب کرد که دارای ماهیت و قدرت اجتماعی بالایی باشد و اشخاص نسبت به آن مالکیت داشته باشند .

در نتیجه اشخاص متقاضیان حقیقی و یا حقوقی در انتخاب علائم تجاری خود باید به گونه ای انتخاب نمایند که راهی مناسب برای ارتباط و جذب مصرف کننده و مشتری بیشتر شود و از طریق آن در ذهن مصرف کننده ماندگار باشند . از خصوصیات یک علائم تجاری خوب جذابیت و الهام بخش بودن و هعم چنین تلفظ آسان آن و رنگ و نشان خاص و متناسب با فعالیت و... می باشد .

از نظر مصرف‌کننده خرید از یک محصولی و یا کالایی که دارای علائم تجاری است یعنی :

  • نشان دهنده کیفیت بالای آن
  • ریسک کمتر
  • منشا یک محصول
  • عهد با تولید کننده
  • هزینه پرس و جوی کمتر
  • سپردن مسئولیت به تولید کننده
  • وسیله‌ای نمادین برای اظهار شخصیت
  • و.......

هدف از ثبت علائم تجاری چیست ؟

زمانی اشخاص حقیقی و یا حقوقی تصمیم میگیرند که علائم تجاری برای محصول و یا کالای خود ثبت نماید می توانند از حقوق انحصاری برخوردار شوند در صورت پرداخت هزینه های دولتی ثبت علائم می تواند صاحب اثر از آن محافظت کند .

از دیدگاه دیگر ، با رسیمت شدن علائم تجاری و به صاحبان آنها سود اقتصادی قابل توجه ای دادن ، می توان در سطح جهانی سرمایه گذاری وسیع تری انجام داد و این ابتکار انتخاب علائم را بصورتی رواج داد . زمانی ثبت علائم تجاری بیشتر برای صاحب آن ارزشمند می شود که مورد حمایت های قانونی قرار گرفته و از متقلبانی که سعی بر استفاده نادرست آن هستند و خدمات و یا محصولات نامرغوبی به بازار عرشه می کنند ، می توان با ثبت از این موارد جلوگیری کنند و مطابق قانون با آنها برخورد کنند .

چه علائمی قابلیت ثبت شدن دارند؟

علائم تجاری مشخص کننده منبع کالا و یا خدمات می باشند . از جمله نشان های ذیل را دار باشد :

  • علائم اشتراکی : این نشان منوط به اتحادیه هایی می باشند که در معرفی آن اتحادیه و ملزومات آن استفاده می شود . اتحادیه های که معرفی کننده هستند ماند حسابداران ، مهندسان ، معماران .
  • علائمی که تصدیقی هستند تصدیق نامه ها و با استاندار های معین هماهنگ می باشند . این علائم در صورتی به کسی اعطا می شود که از حیث استاندارد کالا و یا محصولات برخوردار باشد . مانند گواهینامه های ISO 2000

طبقه بندی های علامت تجاری چگونه است؟

مصنوعات نساجی – فلزات و مصنوعات فلزی – اسباب بازی و لوازم ورزش – صنایع و محصولات شیمیایی – مواد غذایی و محصولات کشاورزی – دستگاه و لوازم لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی - مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف – سایر موارد ....

نکاتی درمورد ثبت علائم تجاری

  • هنگامی که علائم تجاری را به ثبت می رسانید گواهی برای آن صادر می شود .
  • اعتبار ثبت علائم در اداره ثبت مالکیت صنعتی 10 ساله می باشد .
  • در هنگام ثبت چندین علائم باید برای هرکدام اظهارنامه ای جداگانه به ثبت رساند.

در صورتی که دولت تعیین کند ثبت علائم تجاری اجباری می باشد در غیر اینصورت این مورد اختیاری می باشد.
علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می‌شود که علامت خود را به ثبت رسانده باشند.

مراحل ثبت علائم تجاری

مراحل ثبت علائم تجاری در اداره مالکیت صنعتی صورت می گیرد . در این اداره برای راحتی متقاضیان و مراجعه کمتر به اداره یک سایتی تنظیم شده است به نشانی با وارد شده در سایت و در قسمت اظهارنامه علامت تجاری می توان علائم ثبت خود را انجام داد .

بهترین کار قبل از ثبت علائم تجاری این است از آن استعلام بگیرید که این علائم را قبل از شما آیا شخص دیگری به ثبت رسانده است و یا خیر می توانید جهت آگهی از این مورد به مقاله آن مراجلعه نمایید . بیشتر بدانید .

تکمیل مراحل ثبت را می توانید به دو صورت انجام دهید و یا مراجعه حضوری به اداره و صرف هزینه ها و اتلاف وقت زیاد و یا ثبت اینترنتی اظهارنامه ثبت علامت تجاری .

وارد سامانه شده و کلیه مراحل را بادقت انجام دهید . مندرجات و اطلاعاتی که از متقاضی می خواهند با دقت وارد نمایید .

می توان برای اطلاع از مراحل ثبت علائم تجاری به مقاله آن مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

  • ارائه 3 نسخه از اظهارنامه تکمیل شده در سامانه اداره ثبت مالکیت صنعتی
  • مدارک مثبت هویت متقاضی 

الف) اشخاص حقیقی: رونوشتی از شناسنامه و رونوشتی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

  • مدارک نماینده قانونی: چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ....) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
  • 10نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
  • در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
  • ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط 
  • استفاده از حق تقدم: چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
  • نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

نکته: در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.