برای هر شرکتی انتخاب نمودن اسم برند مناسب یکی از مهم ترین کارهایی است که بایستی پیش از تأسیس وشروع به کار آن شرکت به آن توجه شود. آخرین هدف هر شرکتی ارائه و عرضه محصولات و یا خدمات می باشد.اما این نکته که این محصولات و خدمات به وسیله ی چه نام تجاری وارد عرصه ی بازار شوند مسئله ی بسیار مهمی می باشد.
به طور معمول مدیران هر شرکتی فرآیند انتخاب نمودن اسم برند را بر تعهد و مسئولیت مشاور برندینگ می گذارند و از راهنمایی های او بهره می گیرند. اما درصورتی که مشاور منتخب مهارت مورد نیاز و لازم در این شالوده را نداشته باشد، در این صورت این امکان وجود دارد اسمی که به شما پیشنهاد می دهد چندان خوشایند نباشد و از آن جایی که اسم برند موردی نمی باشد که بتوان به آسانی آن را جایگزین کرد، این امکان وجود دارد که شما در سال های آینده با یک نام تجاری شناخته شوید که از صمیم قلب هیچ گونه علاقه ای به آن ندارید! به همین سبب موضوع انتخاب نمودن اسم برند را باید خیلی جدی گرفت.در ادامه نکته هایی را به منظور انتخاب اسم برند ذکر می کنیم:
1. تلفظ اسم برند راحت باشد
اسم برند باید به شیوه ای انتخاب گردد که تلفظ آن بسیار راحت و آسان باشد و همه ی افراد جامعه بتوانند به راحتی آن را تلفظ کنند. به بیانی دیگر برند نباید در بردارنده ی تلفظ های گوناگون باشد تا همه اشخاص بتوانند با جست وجو آن در موتورهای جستجوگر و شبکه های اجتماعی به راحتی آن راپیدا کنند.
2. انتخاب اسم برند کوتاه و مختصر
انتخاب اسم برند باید به گونه ای صورت بگیرد که همه افراد بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند. برای مثال نام “دیجی کالا” در عین مختصر و مفید بودن کاملا مشخص می کند که این برند در چه زمینه ای فعالیت می کند اما نامی همچون “شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران” چیزی نیست که به راحتی در ذهن ماندگار شود.
3. انتخاب اسم برند منحصربفرد
در انتخاب نمودن اسم برند تقلب و کپی برداری جرمی غیر قابل بخشش شمرده می شود! نه فقط به این سبب که ممکن است پیمان شکن قوانین کپی رایت باشد بلکه به این سبب که این امکان وجود دارد شرکتی با سابقه ی بسیار بیشتر از شما حتی در خارج از کشور از طریق این نام تجاری در حال کار و فعالیت باشد و این امر باعث می شود که شما هرچه قدر بر روی بهتر شدن نتیجه های سایت خود در موتورهای جستجو تلاش نمایید به طور همیشگی از آن شرکت عقب بمانید. پس حتما از منحصر به فرد بودن اسم برند انتخابی خود اطمینان لازم را به دست بیاورید.
4. عدم الزام به مشابه بودن دامین سایت با اسم برند
اگرچه مساوی بودن اسم برند و دامنه سایت یک شرکت اعتبار بزرگی شمرده می شود اما هیچ گونه الزامی در این کار وجود ندارد. به همین سبب احتمال بسیاری وجود دارد که دامنه ی مورد درخواست شما در گذشته به وسیله ی شخص دیگری به ثبت رسیده باشد . به خاطر داشته باشید که با ترکیب کردن و کوتاه کردن بعضی از کلمات می توانید یک دامنه استاندارد و مناسب برای سایت خود تهیه و تدوین کنید .
5. قابلیت تلفظ صحیح اسم برند توسط ابزارهای صوتی نظیر Siri و Cortana
اگر شما به فکر داشتن برند بین المللی می باشید ، بایستی انتخاب نمودن اسم برند شما به شیوه ای باشد که افراد خارجی هم بتوانند آن را به راحتی و آسانی تلفظ و جستجو نمایند.
از آن جایی که راهنمای صوتی مایکروسافت (Cortana) و راهنمای صوتی اپل (Siri) در کشورهای خارجی بسیار بیشتر از ایران استفاده می شوند به همین دلیل تا جایی که ممکن است بایستی اسم برند به وسیله ی این دو دستگاه و دیگر دستگاه های های صوتی مانند جستجوی صوتی گوگل قابل تشخیص باشد و بتوان آن ها را تفکیک کرد.
6. بررسی مخفف اسم برند
در صورتی که اسم برند شما متشکل از چند کلمه باشد، باید تحقیق و بررسی کنید که کوتاه شده ی این اسم چگونه خواهد بود و این که آیا هم طراز یک برند دیگر و یا حتی یک کلمه زشت و ناپسند خواهد بود یا خیر. این امکان وجود دارد که این مورد در ظاهر مهم نباشد اما هنگامی که نسبت به آن توجه نداشته باشید این امکان وجود دارد که بعد از مدتی برند شما به طور کامل با یک نام دیگر شناخته شود که به هیچ وجه حادثه مطلوبی نخواهد بود.
7. هر کلمه ای مناسب انتخاب اسم برند نیست
یک مطلب به طور کامل آشکار اما بسیار مهم. این امکان وجود دارد که شما اسمی را مد نظر داشته باشید که به نظر خودتان خیلی جالب و حتی بامزه باشد. اما آیا تمامی اشخاص جامعه و خصوصا مخاطبان هدف شماهم این چنین فکر خواهند کرد؟ پس در انتخاب نمودن اسم برند خود بسیار دقت داشته باشید تا هیچ گونه محتوای اهانت آمیز و بی مرتبطی با کار شما در آن وجود نداشته باشد.