یک برند ضمانت همیشگی و دائمی یک فروشنده به منظور عرضه ی مجموعه ای از خصوصیات و ویژگی ها و خدماتی خاص به مصرف کنندگان می باشد. از نظر مصرف کننده این امر علامت کیفیت، احتمال خطر کمتر و ابزاری سمبلیک به منظور بیان نمودن شخصیت می باشد.در صورتی که ذهن و نگرش مصرف کنندگان به منظور کالا فراهم و مهیا شود و احساس رضایت و خوشایندی در آن ها به وجود بیاید در پی آن وفاداری مصرف کنندگان به آن کالا صورت می پذیرد که بیشتر اوقات از با اهمیت ترین و با اعتبارترین سرمایه های یک شرکت به شمار می رود.
به موجب همین امر همواره شرکت های بزرگ و موفق در جستجوی مسیرهایی بوده اند که بتوانند اموری را که در گسترش ارزش و بهای نام تجاری موثر می باشند را تکثیر و اموری را که از ارزش و بها می کاهند را تقلیل دهند.
بنابراین در صورتی که بتوانیم نام تجاری خوبی را ترسیم و طراحی کنیم و به ضمانت هایی که در حین نام تجاری خواستار آن ها می شویم مقید باشیم و رضایت و خوشنودی مشتریان را از کارکرد خود جذب نماییم قادر می باشیم وفاداری آن ها را به منظور تولید های خود ضمانت نماییم که این عمل یعنی رابطه ی طولانی مدت مشتریان با اداره که سبب سودآوری طولانی مدت جهت اداره می شود.
مدیران و صاحب نظران نام تجاری ،یک برند را با هدف های گوناگونی ثبت می کنند که این هدف ها به شرح ذیل می باشد:
مجوز منحصر به فرد علامت تجاری تنها مختص اشخاصی می باشد که علامت خود را ثبت کرده باشند. مطابق قانون ثبت علامت های تحاری در صورت پرداخت نمودن مبلغ بعد از به ثبت رساندن علامت شرکت به مجوز استفاده انحصاری دست می بابد که به علت آن قادر می باشید مانع ازعرضه ی کالاهای همانند به وسیله افراد ثالث تحت علامت های تجاری که مانند یا به صورت منحرف کننده ای شبیه علامت تجاری شما می باشند شوید و جلوگیری نمایید.
علاوه بر آن مقررات و قوانین دشواری را به منظور پیگیری قانونی تعیین نموده است .قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)مصوب مرداد ماده 1362 بجهت متخلفین مجازاتی را به وصف ذیل مشخص کرده است:
ماده 122-هر شخص علامت تجاری که در ایران به ثبت رسیده است را جعل نماید و یا با دانش به ساختگی بودن استفاده کند و یا در روی ورقه ها و اگهی ها و یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به ساختگی بودن به معرض فروش گذاشته شود یا به فروش برساند یا به پیوست یا کاهش یا تغییر بخشی از خصوصیات و ویژگی های آن پیروی نماید به صورتی که سبب گمراهی مشتری گردد،به مجازات شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد گردید.
ماده 123-هر شخصی محصولی را که دربردارنده علامت غیر واقعی و یا تقلیدی باشد و یا دربردارنده علامتی می باشد که به غیر حق استفاده شده است از ایران صادر و یا به کشور وارد نماید ،به زندان از سه ماه تا سه سال محکوم می گردد.
ماده 124-افراد ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد:
در نظام نامه به منظور تمامی اقلام ،طبقه هایی قائل و آن را به 36 قسمت تقسیم کرده اند به عنوان مثال طبقه 1 مخصوص محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی می باشد و طبقه 23 انواع نخ و طبقه ی 24 انواع پارچه می باشد .به همین دلیل درخواست کننده بایستی مشخص نماید که جنس مورد درخواست او با کدام یک از طبقه هایی که در نظام نامه ی قید گردیده تطابق دارد و به منظور هرکدام یک از طبقه هزینه ثبتی به صورت تک تک بایستی پرداخت نمایید.
ثبت برند به مصرف کنندگان قدرت انتخاب می بخشد ،به این شکل که ثبت برند ضمانت می نماید که مشتریان قادر می باشند محصولات خود را از یکدیگر تعیین و تفکیک نمایند. به هنگام رویت علامت مشتری متوجه می شود که این محصول به شرکت و یا تجارتخانه ای که مورد اعتماد او می باشد تعلق دارد و به این ترتیب،با ثبت برند شرایطی به صورت سالم جهت مصرف کنندگان ایجاد می شود بنابراین اگر رقیبان از علامت تجاری به صورت شبیه یا برابر استعمل کنند ، مصرف کنندگان را منحرف می کند و با عرضه نمودن محصولی به صورت کم قیمت و بدون کیفیت ،هم به مصرف کنندگان و هم به سود شرکت آسیب های بس��اری را وارد خواهند کرد و هم اعتبار و حیثیت شرکت را به صورت جبران ناپذیری به خطر خواهند انداخت.
به ثبت رساندن برند سبب جلوگیری از سواستفاده ی متقلبان می گردد که به طبق آن قادر می باشید از عرضه ی کالاهای متشابه به وسیله افراد ثالث تحت علامت های تجاری که مشابه یا به یه صورت منحرف کننده ای شبیه علامت تجاری شما می باشند جلوگیری کنید. در واقع ، محافظت های علامت های تجاری محل تلاش های اشخاص تقلیدکار به منظور استفاده از علامت های معین و مشخص جهت فروش محصولات و ارائه ی خدمات بی کیفیت می گردد.
جهت آشنایی بیشتر با ثبت برند می باشد می توانید از مشاروه و راهنمایی کارشناسان وکیل ثبت برند بهره مند گردید فقط با یک تماس تلفنی