علامت تجاری یک علامت انحصاری مربوط به یک محصول می باشد

مدارک ثبت علامت تجاری

در شروع مقاله به تفاوت برند و علامت تجاری می پردازیم :

برند و علامت تجاری از لحاظ بار معنایی با یکدیگر متفاوت هستند.علامت تجاری یک علامت انحصاری مربوط به یک محصول می باشد در حالی که برند در واقع نام تجاری محصول است که دارای طرح خاص و منحصربفردی می باشد.

انواع علامت تجاری 

علامت تجاری  جمعی : این گونه موارد مربوط به بخشی از یک جامعه می باشند نشان دهنده این موضوع می باشند که آن محصولات متعلق به این گروه از جامعه می باشند.

علامت تجاری  تضمینی : شامل محصولاتی می شود که تولید کننده محصولات خود را طبق قوانین استاندارد مشخص شده تولید کند.

صاحبین اینگونه علامت ها به دلیل وجود قانون بی طرفی خودشان حق استفاده از این برند ها را ندارند.

علامت های مشهور : اینگونه برند ها ممکن است حتی به صورت قانونی ثبت نشده باشند ولی در یک منطقه و یا کشور معروف شده باشند.

ثبت علامت تجاری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.علاوه بر اینکه با ثبت علامت تجاری محصول خود را از محصولات مشابه ، متفاوت می کنید ؛ با ثبت علامت تجاری خود می توانید از فعالیت اشخاصی که محصول شما را کپی می کنند و یا از علامت تجاری شما سوءاستفاده می کند ، جلوگیری کنید. در صورتی که علامت تجاری خود را ثبت نکنید سودجویان محصولات مشابهی را تولید می کنند که موجب به اشتباه انداختن مشتریان شما می شود که حتی ممکن است کیفیت پایین تری داشته باشد و باعث نارضایتی مشتریان شود و کالاها و خدمات شما را بدنام کند.

طبق موارد گفته شده علامت تجاری ارزش زیادی دارد و به طور مستقیم بر روی موفقیت فروش یک محصول اثر می گذارد.

می توان با استفاده های جانبی از علامت تجاری ثبت شده ، مانند واگذاری امتیاز استفاده از آن یا واگذاری نمایندگی فروش محصولات ،از درآمد های دیگری نیز برخوردار شد.

همچنین می توان به استناد علامت تجاری ثبت شده ، برای اخذ وام و تسهیلات مالی اقدام کرد.

مدارک مورد نیاز علامت تجاری 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و علامت تجاری با عنایت به حقیقی و یا حقوقی بودن شخص متقاضی به شرح زیر می باشند :

  • یک نسخه از شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی برای متقاضیان حقیقی
  • نسخه برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا برای متقاضیان حقوقی
  • یک نسخه از کارت بازرگانی در صورتی که در علامت تجاری از حروف لاتین استفاده شده است.
  • یک نسخه از هرگونه مجوز فعالیت مرتبط اخذ شده از نهاد های نظارتی دولتی اعم از مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری و ساخت و ...
  • 10 عدد نمونه از علامت تجاری درخواستی در ابعاد 6×6 سانتی متر و توضیح در رابطه با معنای علامت درخواستی
  • یک نسخه از روزنامه رسمی شرکت و تغییرات 2سال اخیر شرکت(در صورتی که شخص متقاضی، حقوقی باشد)

مراحل ثبت علامت تجاری 

این مراحل بصورت آنلاین و اینترنتی از طریق آدرس اینترنتی زیر انجام می شود : http://ip.ssaa.ir/

پس از تکمیل و ثبت اظهارنامه در سایت مدارک آماده شده را آپلود کرده و بعد از دریافت کد رهگیری خود و پرداخت هزینه های مربوطه منتظر نظر کارشناسان در رابطه با رد و یا قبولی علامت درخواستی خود باشید.

همان طور که گفته شد تمامی مراحل من جمله پرداخت هزینه ها به صورت اینترنتی می باشد.

هزینه در نظر گرفته شده برای ثبت اظهارنامه ؛ برای اشخاص حقیقی مبلغ 20 هزار تومان و برای اشخاص حقوقی 40 هزار تومان می باشد.

معادل این مبالغ برای درخواست کنندگان خارج کشور طبق نرخ رسمی ارز در بانک ملی محاسبه می شود.