پیشرفت صنعت و تجارت و تولید اقلام یک شکل و توسعه فروش کار خانه ها و هم چنین توسعه روابط بین المللی اهمیت بسیار زیادی به برند بخشیده است.
به نحوی که در دنیای امروزه تمامی کشور ها مجبور شده اند به منظور حفظ و حمایت تولید کنندگان و جلوگیری از حیله مصرف کنندگان مقررات و قوانینی به منظور برند وضع نماید تا نه تنها در کشور آن ها محفوظ از اعتراض باشد بلکه در تمامی کشورها مورد حمایت واقع گردد.
زیرا اقلام کارخانه ها تنها در یک کشور فروخته نمی شود بلکه در کلیه جهان عرضه می گردد و در صورتی که کالای مورد یک علامتی مرغوب باشد افراد به منظور خریداری نمودن آن جنس و آن محصول میل و رغبت بیشتری از خود نشان می دهند.
در بیشتر اوقات برند ها به اندازه ای معروف و مشهور می شوند و جنبه عمومی پیدا می کنند که در اصطلاح به جای اسم عام جنس به کار می روند. به عنوان مثال لینولئوم که یک علامت تجاری می باشد به دلیل این که مورد استفاده زیادی قرار گرفته اند به جای مشمع کف اتاق استفاده می شود. یا گرامافون که در اثر استعمال زیاد از صورت علامت صنعتی و در دنیای امروز اسن عام گردیده است.
برند چیست؟
در تعریفی ساده به نام، عبارت، طرح، نماد یا هر خصوصییات و ویژگی دیگری که خدمات و یا محصولات شرکت مشخص نماید برند گفته می شود که قادر می باشد دستاورد خلاقیت و ایده فکری شما باشد. برند بایستی به نحوی باشد که مخاطب با شنیدن،حس کردن و دیدن آن را در ذهن و خاطر یادآور نماید.
برندی که به ثبت رسیده است محصولات و خدمات شما را از کالاها و خدمات شرکت های دیگر متفاوت می نماید و سبب جلوگیری از سو استفاده های احتمالی می گردد.
ویژگی های یک برند خوب چیست ؟
- برند می بایست چیزی از هدف تولید محصول، کیفیت، منافع ، استفاده هاو طرز عمل آن و غیره پیشنهاد کند.
- برند بایستی ساده،کوتاه و دارای تلفظ ساده بوده و به خاطر سپردن آن آسان باشد. برای مثال:لوکس، ژیلت، سامسونگ، نایک، بیک و …
- برند بایستی به سادگی تبلیغ و شناسایی شود.
- برند بایستی بخشی از یک حالت و طبیعت دائمی باشد.
- برند بایستی ساده ، شفاف و جذاب باشد.
- برند بایستی قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد.
- برند بایستی مشخص و دقیق باشد.
- برند بایستی دارای صدای لذت بخش در هنگامی که آن را می شنوید باشد.
- برند بایستی اقتصادی باشد و قابلیت تولید مجدد و تکثیر داشته باشد.
- برند بایستی باید اصل باشد. ( غیر تقلیدی)
- برند نبایستی به چندین گونه تلفظ شود.
- برند نبایستی تهاجمی (به کسی یا چیزی) و یا توهین آمیز باشد.
- برند بایستی تصویر خوبی را خلق نماید.
- برند نبایستی قدیمی و کهنه باشد.
- برند بایستی از لحاظ قانونی، قابلیت پشتیبانی داشته باشد.
- مشتری بتواند نام برند را، به راحتی به حافظه خود بسپارد.
- برند بایستی به نحوی باشد که شناسایی و تشخیص آن کار دشواری نباشد.
- برند بایستی جلب توجه کند.
- مزیتهای های استفاده از محصول را بایستی در خود داشته باشد.
- برند بایستی پیام محصول و یا شرکت تولید کننده را به مشتری برساند.
- برند بایستی موقعیت محصول را در میان محصولات رقیب مشخص سازد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند
الف- شخص حقیقی
- رونوشت شناسنامه.
- رونوشت کارت ملی.
- چنانچه در برند از حروف لاتین استفاده شده باشد، ارائه کارت بازرگانی الزامی است.
- رونوشت مجوز فعالیت از قبیل جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیتی که از اداره های نظارتی و حاکمیتی دولتی صادر شده است.
ب- شخص حقوقی
- رونوشت شناسنامه.
- رونوشت کارت ملی.
- رونوشت روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت.
- رونوشت مجوز فعالیت از قبیل جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیتی که از اداره های نظارتی و حاکمیتی دولتی صادر شده است.
- چنانچه در برند از حروف لاتین استفاده شده باشد،ارائه کارت بازرگانی الزامی است.
نکته: چنانچه در برند از حروف لاتین استفاده ای صورت نگرفته است ارائه کارت بازرگانی الزامی نمی باشد.
مزایای ثبت برند
- ثبت برند، تضمین کننده این است که مشتریان قادرند محصولات را از هم متفاوت کنند.
- ثبت برند، سبب ایجاد مشهوریت و معروفیت محصولات،خدمات و شرکت ها می شود.
- ثبت برند، شرکت ها را تشویق می نماید تا در محافظت و بهتر شدن کیفیت محصولات سرمایه گذاری نمایند.
- ثبت برند، شرکت ها را توانمندمی کند تا محصولاتشان را از هم متفاوت کنند.
- این امکان وجود دارد که ثبت برند جهت اخذ وام سودمند باشد.
- ثبت برند، قادر می باشد برای سهامداران ارزش افزوده سهام ایجاد کند و سبب بیشتر شدن درآمد شرکت شود.
- ثبت برند، می تواند سرمایه و دارایی کسب و کار باشد.
- این امکان وجود دارد که ثبت برند جزء الزامی و ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی باشد.
- وقتی برندی به ثبت می رسد اجازه استفاده از آن به اشخاص ثالث داده می شود و منشا مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
- ثبت برند وسیله بازاریابی و پایه و اساس شهرت و وجهه شرکت ها می باشد.
هزینه ثبت برند
آشکار است که هزینه ی یک برند خوب بیشتر از هزینه دیگر محصولات عادی دیگر می باشد .یک برند تجاری اقتصادی بیشتر بخش های متمایل بازار را در برابر قیمت مورد هدف قرار می دهد. یک برند رقابتی و جنگجویانه به منظور مقابله با تهدید های رقابتی به وجود می آید.
در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با وکیل ثبت برند تماس حاصل نمایید.مشاوران و کارشناسان ما در وکیل ثبت برند آماده ارائه خدمات در جهت ثبت برند می باشند.