لوگو و برند از نمادهایی است که شناخته شده است در اصل بین آنها تفاوتهایی وجود ندارد ولی به شکل دقیق تر لوگو و برند دو مفهوم جدا از هم دارند .که در این مقاله به آن پرداخته می شود .
زمانی که قصد بیان کردن یک مفهوم را داریم باید یک شکل را به صورت لوگو طراحی نماییم . لوگو یک نماد می باشد که در جهت رساندن مفهوم خاص به کار گرفته می شود.
لوگو و یا آرم را معمولا به صورت امضا و یا نشانه که وجود یا حضور یک شرکت و یا موسسه و یا شخص حقیقی را بیان می کند که این لوگو برای آنها می باشد.
طراحی های گرافیکی نشانه تجاری کاری تخصصی می باشد و الزامی است که شخص طراح دانش زیادی در این مورد داشته باشد .این موضوع از مدتها قبل تا کنون ادامه داشته است به صورتی که در گذشته انسانها اولیه به صورتی قدیمی نشان خود را روی اثرهای خود قرار می دادند .
لوگو و هم چنین آرم تجاری بیشتر از حروف الفبا بوجود می آیند . که به معنی دیگر لوگو تایپ و یا تایپو گرافی هم گفته می شود . دسته ای دیگر از نشانه هایی هستند که با الهام گرفتن از ترکیب های عناصر و شکل های مختلف بوجود می آید . البته دسته ای دیگر وجود دارد که علاوه از استفاده از عناصر و شکل های مختلف از عناصر نوشتاری نیز ایجاد می شوند .
لوگو و برند از گونه مواردی می باشد که برای اشخاص حقیقی و حقوقی امکان ثبت دارد و دارایی نا مشهودی است که بسیار ارزشمند می باشد . هم چنین زمانی که کیفیت بالاتری داشته باشد برای مشتریان و مخاطبان خود بسیار با اهمیت می باشد و در واقع زمانی که مشتریان و مخاطبان آن برند و یا لوگو را بر روی محصول و خدمات خود مشاهده می نمایند می توانند به ارزش آن پی ببرند و با اطمینان کامل از آن محصول و یا خدمات استفاده نمایند .
زمانی که لوگو مورد نظر خود را طراحی کردید برای حفاظت از این نشان می توانید آن را ثبت نمایید ، ثبت لوگو در اداره مالکیت معنوی صورت می گیرد، جهت جلوگیری از هزینه های اضافی می توانید جهت سهولت در کار به موسسه وکیل ثبت برند بسپارید.
ورود و ثبت نام در سایت مالکیت معنوی و در قسمت ثبت علائم تجاری
مدارک ثبت لوگو را آماده نمایید، سپس وارد سامانه اینترنتی مالکیت معنوی sherkat.ssaa.ir شده و ثبت خود را انجام دهید .در قسمت سمت چپ سایت وارد قسمت ورود اطلاعات شوید.
در هنگام ورود اطلاعات در سایت اداره مالکیت معنوی به موارد زیر دقت نظر داشته باشید:
متقاضی و یا مالک لوگو که بر اساس نوع شخصیت آن حقیقی و یا حقوقی بودن انتخاب نموده و اطلاعات هویتی مرتبط را وارد نمایید.
در صورت وجود وکیل و یا نماینده قانونی اطلاعات را وارد نمایید و در صورت نبودن آن را خالی بگذارید.
ابلاغیه و پیام های سازمان برای شماره تلفن همراه و یا ایمیل متقاضی ارسال میشود در صحت ورود اطلاعات دقت نمایید.
مطابق خدمات و محصولی که ارائه می دهید طبقه آن را انتخاب نمایید.
کلیه مدارک مورد نیاز ثبت لوگو را در قسمت مربوطه وارد نمایید ( لازم به ذکر است مدارک را اسکن نمایید.)
برای ثبت لوگو نیاز به پرداخت هزینه های دولتی می باشید بعد از پرداخت این هزینه های می توانید رمز کدرهگیری را اخذ نمایید .سپس بعد از پرداخت هزینه های دولتی ثبت لوگو می توانید از سامانه کدرهگیری و رمز را دریافت نمایید و اطلاعات جهت بررسی به سیستم کارشناسان اداره قرار می گیرد. از اظهارنامه ثبت لوگو پرینت گرفته و ذیل اوراق را امضا نموده و به همراه مدارک مربوطه به اداره مالکیت معنوی ارسال نمایید.
زمان ثبت لوگو در بازه زمانی 35 الی 40 روز به طول می انجامد اصولا در این مدت زمان کارشناسان اداره بر اساس مدارک و اطلاعات درج شده در اظهارنامه کلیه موارد را بررسی نموده و نتیجه را به متقاضی اعلام می نمایند. سپس بعد از تأیید اطلاعات از سوی کارشناسان اداره روزنامه رسمی انتشار می یابد . سپس گواهینامه ثبت 10 ساله برای متقاضی صادر می شود .
واژه برند برای کالاها و محصولاتی می باشد که می توانند در بازار جایگاه خود را داشته باشند و در واقع باعث می شود شهرت کسبی نیز بدست آورند .
تفاوتی که میان برند و لوگو و یا نشانه در ذیل شرح داده شده است :
لوگو تنها نشانه سازمانی می باشد اما برند همان نامی است که در ذهن مشتریان ماندگار می باشد .
در اصل برای شرکتهای تجاری لوگو که طراحی می شود هم می تواند لوگو شرکت باشد و هم می تواند برند شرکت نیز محسوب شود .
طراحی یک نشانه تجاری در ابتدا تنها به عنوان نشان تجاری بر روی محصولات و برای خدمات شما معرفی می شود و شما تنها کاری که با این نشان انجام می دهید ایجاد تمایز بین کالاها و خدمات خودتان با سایر شرکت ها می باشد. اما در کنار این کار شما با معرفی خودتان با این نشانه به مشتریان در واقع در حال معرفی نشانه تجاری خود هستید. لوگو شما در حال رشد و بلوغ است و نیاز دارد تا با برنامه ریزی مناسب و صرف زمان و هزینه و مدیریت مناسب پخته تر شود.
باید لوگو بتواند بین مردم جایگاه خود را پیدا کند . وقتی این لوگو به خوبی بین مردم رواج پیدا کرد و کیفیت و کمیت و خواسته های مورد نظر مشتریان را بخوبی جوابگو بود تا جایی که مشتریان در هنگام نیاز به آن محصول و یا خدمت بدون توجه به سایر لوگو ها و نشان های موجود تنها به سراغ لوگو و نشانه شما آمده و شما را انتخاب نمایند یعنی لوگو و شنانه شرکت توانسته روح و فکر مشتری را مجذوب خود کرده و به عنوان یک برند خود را معرفی نماید .
در نتیجه ایجاد یک نشان تجاری یعنی ساخت یک لوگو و آرم برای شرکت و مدیریت و برنامه ریزی و رساندن آن به اوج اقتدار و با شهرت زیاد یعنی برند شدن لوگو شما. پس زمانی شرکت می تواند ادعا کند که برند دارد که محصولات او در بین مشتریان ممتاز باشد و بتواند به عنوان بهترین خود را در جامعه مشتریان نشان دهد . برند یعنی بهترین بودن لوگو در بین سایر لوگوها و این تفاوت مفهومی برند و لوگو می باشد.
بنابر این لوگو و برند در اصل یکی هستند و نیازی نیست که برای ثبت بین لوگو و برند تفاوتی ایجاد شود. آنچه در اداره مالکیت صنعتی ثبت می شود و برند یا علامت تجاری نامیده می شود در واقع لوگو یا آرم یک شرکت تجاری و یا فرد حقیقی است و زمانی این آرم به برند تبدیل می شود که خواسته های سازمان را به خوبی منتقل کند و جایگاه بهترین را که شرکت به دنبال او بود به دست بیاورد.
ابتدا باید لوگو را ثبت نمایید و سپس با فعالیت و رشد و توسعه یک لوگو به برند تبدیل شود.
اما این ها تماماً ظاهر امر و دیدگاه مشتریان و جامعه هدف یک شرکت می باشد. آنچه اهمیت دارد تعریف این دو یعنی لوگو و برند می باشد که از نقطه نظر قانون و اداره ماکیت صنعتی هر دو به عنوان علامت تجاری یک شرکت و فرد حقیقی شناخته می شوند و برای ثبت و نگهداری آنها تمامی مراحل و مدارک یکسان هستند.
مشاوران و کارشناسان وکیل ثبت برند می توانند شما را در زمینه ثبت برند و ثبت علامت تجاری راهنمایی نمایند هم اکنون تماس حاصل نمایید .