لوگو سفید ایلیا
ثبت برند
ثبت برند فارسی ثبت برند لاتین ثبت برند حقیقی ثبت برند حقوقی مراحل ثبت برند مدارک ثبت برند هزینه ثبت برند مدت زمان ثبت برند برند های تخصصی
ثبت برند رستوران ثبت برند مواد غذایی ثبت برند پوشاک ثبت برند آرایشی
ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری حقیقی ثبت علامت تجاری حقوقی مراحل ثبت علامت تجاری مدارک ثبت علامت تجاری هزینه ثبت علامت تجاری شرایط ثبت علامت تجاری زمان ثبت علامت تجاری
سایر خدمات
ثبت طرح صنعتی ثبت لوگو ثبت نشان تجاری ثبت علائم تجاری نقل و انتقال برند
تماس با ما

به چه دلیل می بایست برند ثبت کنیم


ریشه ی کلمه ی برند از واژه ی نروژی برندر، است که معنی آن سوزاندن و داغ کردن می باشد و بوسیله ی وایکینگ ها وارد فرهنگ لغت انگلیسی شده است واکنون نیز واژه ای عامیانه در مکالمات روزمره شده است. معنی این کلمه ، هیزم است و همچنین مالکان بر روی حیوانات نشان خاصی میگذارند تا شناخته شوند و این کلمه را بکار می برند.

در غرب وحشی نیز ، برای جلوگیری از دزدیده شدن احشام ، گاوچرانان و گله داران بر روی آنها داغ می گذاشتند .بعد از گذشت سالهای زیاد ، این علامت ها به تدریج کامل تر شدند و توسط تولید کنندگان و هنرمندان با اشکال مختلف برای محصولات خود بکار گرفته شدند تا امروز که ، به عنوان یک نشان معتبر برای تشخیص محصولات و اجناس به کار گرفته می شوند.

به چه دلیل می بایست برند ثبت کنیم ؟

تعریفی که انجمن بازاریابی آمریکا از مارک، برند (brand ) ، ارائه داده است یک نام ، عبارت ،طرح ،ویژگی ،نماد یا هر ویژگی یا نشانی که مشخص می کند محصولی یا خدماتی خاص متعلق به کدام واحد خدماتی یا تولیدی می باشد که توسط آن میتوان از محصولات و خدمات دیگری که مشابه با آن هستند تشخیص داده شود.

اسم قانونی برای برند ،علامت تجاری می باشد . ماده ی 30 قانون علامت، علامت جمعی و علامت تجاری را اینگونه  شرح می دهد :

الف) علامت یعنی هر نشان و آرمی که بتوان آن را به وضوح دید و باعث تشخیص کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی می شود.

ب) علامت جمعی بدین معناست؛ هر علامتی که قابل دیدن باشد و به اسم علامت جمعی در اظهار نامه ی ثبت قید می شود و محل تولید و مشخصات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی از این علامت را که توسط صاحب علامت ثبت شده مشخص می سازد.

ج) عنوان تجاری به نام یا عنوانی که شخص حقیقی یا حقوقی را معرفی و مشخص می کند گفته می شود.

بنابراین علامت تجاری، به نشانی گفته می شود که توسط آن اجناس تولیدی یا امور خدماتی اشخاص یا تولیدی های مختلف از کالاها یا خدمات دیگر مجزا و مشخص میکند.

در دنیای کنونی انسان هر روز درحال پیشرفت تکنولوژی می باشد که بموجب آن، تکنولوژی های جدیدی نیز بوجود می آیند که باعث می شوند تولیدات مختلفی از انواع و اقسام محصولات و کارهای خدماتی جدید بوجود بیایند. گستردگی این تغییرات، باعث شده شرکت ها و سازمان ها در زمینه ی بازاریابی به راهکارهای مختلف بپردازند. به گونه ای که شرکت ها این روزها هرچه تبلیغات بیشتر و پر رنگ تر و به یاد ماندنی تری داشته باشند جایگاه بیشتری نسبت به رقیبشان بین مردم خواهند داشت، و این امر در صورت معرفی هرچه بیشتر و بهتر کالاها و خدمات امکان پذیر است.

امروزه تولید کالا و خدمات بدون تبلیغات و معرفی کالاها به تنهایی نمی تواند باعث موفقیت در فروش و عرضه محصولات باشد و در صورتی که کالاها به فروش بالا و مناسبی دست پیدا کند و به دست اکثر مردم برسد میتوان گفت که شرکت به موفقیت دست پیدا کرده. در این شرایط ، اگر بخواهیم کاری مفیدی انجام ودهیم و به معرفی  کالاهای خود بپردازیم داشتن یک برند مناسب بهترین فرصت برای تاثیر گذاری مثبت و منفک کردن کالا و خدمات و همچنین تاثیر پایدار در ذهن مردم می باشد.با داشتن یک برند مناسب و متفاوت میتوان به بهترین وجه ممکن برای بازاریابی و فروش کالا یا خدمات اقدام کرد.

یک برند کیفیت، قابلیت، دوام، عملکرد و اعتماد و خصوصیات دیگر را می تواند معرفی نماید.

میتواند مصرف کننده را به برای خرید به هیجان بیاورد و افق دید جدیدی برایشان بوجود بیاورد. در اصل یک برند ،این تعهد را برای تولید کننده بوجود می آورد که یکسری از خصوصیات و امتیازات و خدمات ویژه در قبال خریداران حفظ کند و این مساله باعث می شود مصرف کننده برای خرید یک کالای با کیفیت و شناخته شده کمتر ریسک کند و کمتر به تکاپو بیافتد. زیرا یک  برند شناخته شده دارای ،ارزش و اعتبار بالایی از لحاظ اجتماعی می باشد و همین باعث می شود یک محصول در بازار بتواند جایگاه خوب و موفقی را بدست بیاورد.

چنانکه خواسته های مشتریان در مورد یک کالا برآورده شود و نسبت به آن محصول رضایت مشتریان جلب شود بنابراین مشتریان نیز نسبت به خرید آن محصول وفادار خواهند ماند و همیشه بدنبال تهیه آن می باشند.جلب نظر و رضایت مشتریان ارزشمندترین دارایی است که یک شرکت میتواند از آن بهره مند باشد. همین امر باعث می شود که شرکت ها بوسیله تبلیغات و راه های مختلف دیگر نظر مشتری را بخود جلب نمایند و بتوانند آنها را جزو مشتریان دائمی خود کنند.

مادامی که یک محصول یا خدمات یک صفت یا ویژگی خاص برای تمایز از سایر محصولات داشته باشد، به راحتی می توان از آن یک برند ساخت و این برند را ماندگار کرد. داشتن علامت تجاری اختیاری است ، ولی ممکن است دولت در بعضی موارد داشتن آن را الزامی کند. اعتبار علامت تجاری ده سال می باش�� که باید برای تمدید آن هزینه های تعیین شده را پرداخت نمود. معنی نام تجاری  چنانچه فارسی باشد در لغت نامه ی دهخدا باید معنی آن آمده باشد.

با توجه به فعالیت شرکت و مزیتهای محصول میتوان یک برند را برای آن در نظر گرفت که بتواند تمامی ویژگیهای محصول را بیان کند، توجه مصرف کننده به آن جلب شود و تأثیر مثبتی روی خریداران ایجاد کند و روند فروش را افزایش دهد. برندی میتواند موفق باشد که، از گیرایی بالایی برخوردار باشد و تلفظ آن راحت باشد. اگر در انتخاب برند یک تفاوت خاص و برجسته نسبت به سایر برندها وجود داشته باشد به برجسته کردن محصول در بازار کمک بسیاری می کند و باعث میشود نام آن برند فراموش نشود.

علائم تجاری را کلمات، حروف و اعداد میتوانند تشکیل دهند و یا ترکیبی از تمام این ها باشند. مانند نقاشی ها ، نمادها ، علائم شنیداری مثل موسیقی یا نت ها، رایحهها و یا رنگ هایی که معرف خصایص محصول باشند. علاوه بر این نشان هایی که ذکر شد  چند گروه دیگر از علائم وجود دارند. برخی علائم بصورت مشترک بین بعضی از اصناف یا اتحادیه ها وجود دارد که بوسیله ی آن فعالیت مشترک و سطح کیفی خود را نشان می دهند. مثل گواهی نامه ی استاندارد کیفیت، که در سطح جهان شناخته شده می باشد.

دسته بندی هایی برای علائم تجاری وجود دارد : فلزات و مصنوعات فلزی، صنایع و محصولات شیمیایی،مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف،دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی،مصنوعات نساجی، اسباب بازی و لوازم ورزشی و سایر موارد.

زمان ثبت یک برند ، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای نام و نشانی برای محصول انجام می شود ،که منجر به رسیدن شرکت به اهداف میشود و کمک می کند به سلامت در مسیر خود گام بردارد. در اصل ثبت یک برند دارای خاصیت ها و مزایای بسیاری است در ذیل به شرح آن می پردازیم.

فقط افرادی که علامت تجاری خود را به ثبت رسانده اند می توانند از علامت بصورت انحصاری استفاده کنند. با پرداخت کردن مبلغ جهت ثبت علائم تجاری، صرفا شرکت میتواند از آن علامت بصورت انحصاری استفاده کند و اینچنین افراد دیگر نمیتوانند کالاهایی مشابه و یا عین آن کالا را تولید کنند و بفروش برسانند تا موجب به اشتباه افتادن مصرف کننده نشود. اگر تولید کننده  نام تجاری شما را بکار گیرد می توانید به مراجع قضائی مراجعه نموده و خسارتی که وارد شده را مطالبه نمایید.

برای جلوگیری از استفاده ی افراد متقلب از علامت تجاری شما باید از آن محافظت کرد تا نتوانند با اسم برند شما کالای نا مرغوب به بازار عرضه کنند. وجود برندهای کالاهای تجاری  برای مصرف کنندگان نیز این آسودگی خاطر را فراهم میکند که جنسی مطمئن و با کیفیت را خریداری میکنند و گرفتار بازار سیاه و کالاهای تقلبی نمی شوند و میتوانند کالای مرغوب مورد نظر خود را تهیه نمایند.

استفاده ی دیگر رقبا از برند شما یا مشابه برند شما باعث میشود مصرف کنندگان دچار گمراهی شوند و نتوانند تشخیص دهند کدام کالا اصل می باشد و دارای کیفیت مطلوب می باشد و همچنین موجب ضرر و زیان مشتری نیز می شود و با از دست رفتن اعتماد مشتری شرکت نیز از لحاظ مالی و اعتبار دچار ضرر خواهد شد .این مساله ای است که اکثر تجار و فعالان تجاری با آن رو به رو هستند.

  • با ثبت برند مشتریان این اطمینان را بدست می آورند که محصول برند را از دیگر محصولات  تشخیص دهند .
  • شرکت ها این توانتیی را بدست می آورند که محصولاتشان را از یکدیگر تفکیک کنند.
  • با ثبت برند می تواند از تسهیلات بانکی نیز استفاده کرد. مانند گرفتن وام که نکته ای مهم می باشد.
  • ثبت برند باعث اعتبار و شهرت شرکت خواهد شد  و بوسیله ی آن میتوان به بازاریابی و جلب مشتری پرداخت.
  • علامت تجاری، را طبق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران میتوان به دیگران انتقال داد و به ثبت برسد.بنابراین انتقال و اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده مجا ز می باشد که خود منبعی برای کسب درآمد برای شرکت یا شخص می باشد و یا بر اساس آن میتوان قرار داد اعطای نمایندگی  را منعقد کرد.
  • یک برند میتواند منبع مهمی از دارائی برای فعالیت تجاری باشد.
  • باعث تشویق شرکت ها برای بالا بردن کیفیت محصول می شود.
  • سهامداران همچنین میتوانند از ارزش افزوده ی سهام خود و افزایش درآمد شرکت که بواسطه ی برند ایجاد شده است استفاده نمایند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری شخصی

  1. کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
  2. کپی پروانه ی کسب
  3. نمونه برند طراحی شده
  4. کارت بازرگانی که به اسم شخص در صورتی که در علامت تجاری که حروف لاتین استفاده شده باشد.

همچنین مدارک مورد نیاز برای ثبت کردن علامت تجاری شرکتی عبارت است از :

  1. کپی تمامی مدارک شرکت (آگهی و روزنامه ی تاسیس شرکت و هر نوع تغییرات  
  2. مجوزهای لازم (جواز تاسیس پروانه ی بهره برداری «تولید یا صنایع» پروانه ی اشتغال به کار رئیس هیئت مدیره یا مدیر عامل
  3. کارت بازرگانی چنان که داخل علامت تجاری حرف لاتین استفاده شده باشد.
  4. کپی شناسنامه و کارت مدیر عامل 5) یک نمونه از برند طراحی شده .

تمام کشورهای جهانی،سعی میکنند علائم تجارت را ثبت کنند و آن را حفظ کنند. برای اینکه شرکت مجبور نشود در هر دفتر کشور یا ناحیه ای جداگانه ثبت شود، wipo نظام بین المللی ثبت علائم را اجرا می کند. این نظام را دو عهدنامه اداره می کنند: موافقتنامه ی مادرید مورخ 1891 و پروتکل مرتبط با آن مصوب 1989 و همینطور آیین نامه ی مشترک . سیستم مادرید اکنون 85 عضو دارد که از کشورها و دفاتر منطقه ای تشکیل شده است. که باعث میشودروابط  تجاری بین الملل به سادگی صورت گیرد.

لازم به ذکر است ،دادگاه حمایت لازم از  این علائم تجاری را انجام می دهد که جهت مقابله  در برابر متقلبان و سوء استفاده کنندگان می باشد.

شاید اینگونه به نظر برسد که محصولات و خدمات گوناگون در بازار وجود دارد که این تنوع باعث شده مصرف کنندگان ��ه کالاهای جدید روی نیاورند، اما تاکنون هم خیلی از مصرف کنندگان، در انتظار ظهور برندهای جدید هستند و به امید این که برند جدید بتواند انتظار آنها را برآورده سازد.

اینکه به وضوح بدانید مصرف کنندگان دنبال چه هستند و  رقابت شغلی در بازار بیشتر حول محور چه چیزی است نظر سنجی از خریداران ، اطلاعاتی گسترده و جامع در موردنیازها و مشکلات مصرف کنندگان را جمع آوری می کند که با شناخت و برطرف کردن این نیازها میتوان خدمات بهتری به مصرف کنندگان ارائه کرد.با این وجود کسب یک جایگاه خاص،  به حجم وسیعی از اطلاعات نیاز دارد و این  شناخت نسبت به نیازها و خواسته ها  ، مهمترین عامل موفقیت میتواند محسوب  شود. به عبارت دیگر، دراین عصر خواسته ها و نیازهای جدیدی وجود دارد که برای برآورده کردن آن ها به یک روحیه ی خلاق و راه گشا نیاز است.

می توان امیدوار بود که با  ثبت یک علامت تجاری که نقش مهمی در موفق شدن یک محصول نیز دارد ،از  ورود قدیمی ترین ثبت بین المللی ، علامت مشهور برای ساعت های سوئیسی با برند LONGINES می باشد که حدود سال 1893 به ثبت رسیده است و هنوز نیز معتبر است.)

کالاهای تقلبی جلوگیری شود و تجارت سالمی را شاهد باشیم. ثبت برند،برای گسترش فعالیتهای تجاری و اقتصادی کوچک و بزرگ یک امر مثبت است و شرایط را برای فعالیت سالم مهیا می سازد. واضح است در این رقابت ، برای اینکه نسبت به سایرین برتر باشید باید با آنها فرق داشته و امتیاز بیشتری داشته باشید.

ارائه دهنده خدمات جامع ثبتی، حقوقی و اداری
ما در هر زمان کنار شما هستیم.

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

راهنمای ثبت علامت تجاری

برند یا نام و نشان تجاری نوعی محرک در عرصه تجارت شمرده می شود و به واسطه آن ها می توان میان کالاها و خدمات خود و کالاها و خدمات اشخاص رقیب وجه تمایزی ایجاد گردد

هزنیه ثبت برند در ایران

برند یا علامت تجاری در واقع نشانه منحصر به فردی برای محصولات و یا خدمات یک شرکت می باشد که توسط آن می توان آن محصولات را از محصولات مشابه دیگر شرکت ها تشخیص داد .جهت ثبت برند باید هزینه های ثبت برند را در ایران پرداخت نمایید

ثبت برند حقوقی

یکی از داشته های با ارزش ومهم در فعالیت های تجاری برند می باشد که چنانچه برای رسیدن به موفقیت شرکت روی آن برنامه ریزی و هدف گزاری شده باشد اعتبار و اهمیت آن بیش از پیش مشخص خواهد شد

ثبت طرح صنعتی

مالکیت حقوق صنعتی از افکار و نظریات نوین و مبتکرانه پشتیبانی می کند و این مهلت و اطمینان خاطر را در اختیار افراد مبدأ و مبتکر قرار می دهد که اندیشه و ماحصل تفکر خود را به جامعه ارائه دهد

زمان ثبت برند

مدت زمان ثبت برند متفاوت می شود به دلایلی زمان ثبت متغییر است . از جمله باید مدارک ارائه شده را توجه کرد . هم چنین تعداد پرونده های مورد بررسی کارشناسان در کارتابل توجه نمود

ثبت برند بهداشتی

محصولات بهداشتی مواردی را شامل می شوند که با قسمت های خارجی بدن ، یا مواردی که برای پاکننده ها و نظایر آن می باشد گفته می شود. در این مقاله از مراحل ثبت برند بهداشتی و مدارک آن اطلاعات لازم را کسب نمایید .

اسامی خاص برای برند

یک انتخاب خوب وخاص برای برند می تواند نتیجه ای فوق العاده و به یاد ماندنی داشته باشد در این مقاله به اسامی خاص برای برند می پردازیم

مدارک ثبت علامت تجاری

علامت تجاری یک علامت انحصاری مربوط به یک محصول می باشد

زمان ثبت علامت تجاری

از جمله کارهایی که می توان توسط آن از امتیازات انحصاری تولید و عرضه خدمات و محصولات برای شرکت های تولید کننده و یا ارائه دهنده حفظ شود ، ثبت علامت تجاری می باشد

مدارک ثبت برند

برای معرفی محصول خود و ایجاد تفاوت بین آن محصول با دیگر محصولات مشابه موجود می توانید از یک علامت یا طرح خاص و یا یک نام و نشانه ی منحصربفرد استفاده کنید

مشاوره آنی
فرم ارسال نظر و سوال

پاسخ دادن به :

ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!

هم اکنون آنلاین نیستیم . جهت مشاوره رایگان کی با شما تماس بگیریم ؟