ریشه ی کلمه ی برند از واژه ی نروژی برندر، است که معنی آن سوزاندن و داغ کردن می باشد و بوسیله ی وایکینگ ها وارد فرهنگ لغت انگلیسی شده است واکنون نیز واژه ای عامیانه در مکالمات روزمره شده است. معنی این کلمه ، هیزم است و همچنین مالکان بر روی حیوانات نشان خاصی میگذارند تا شناخته شوند و این کلمه را بکار می برند.
در غرب وحشی نیز ، برای جلوگیری از دزدیده شدن احشام،گاوچرانان و گله داران بر روی آنها داغ می گذاشتند .بعد از گذشت سالهای زیاد ، این علامت ها به تدریج کامل تر شدند و توسط تولید کنندگان و هنرمندان با اشکال مختلف برای محصولات خود بکار گرفته شدند تا امروز که ، به عنوان یک نشان معتبر برای تشخیص محصولات و اجناس به کار گرفته می شوند.
تعریفی که انجمن بازاریابی آمریکا از مارک، برند (brand ) ،ارائه داده است یک نام ، عبارت ،طرح ،ویژگی ،نماد یا هر ویژگی یا نشانی که مشخص می کند محصولی یا خدماتی خاص متعلق به کدام واحد خدماتی یا تولیدی می باشد که توسط آن می توان از محصولات و خدمات دیگری که مشابه با آن هستند تشخیص داده شود.
اسم قانونی برای برند ،علامت تجاری می باشد . ماده ی 30 قانون علامت، علامت جمعی و علامت تجاری را اینگونه شرح می دهد :
الف) علامت یعنی هر نشان و آرمی که بتوان آن را به وضوح دید و باعث تشخیص کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی می شود.
ب) علامت جمعی بدین معناست؛ هر علامتی که قابل دیدن باشد و به اسم علامت جمعی در اظهار نامه ی ثبت قید می شود و محل تولید و مشخصات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی از این علامت را که توسط صاحب علامت ثبت شده مشخص می سازد.
ج) عنوان تجاری به نام یا عنوانی که شخص حقیقی یا حقوقی را معرفی و مشخص می کند گفته می شود.
بنابراین علامت تجاری، به نشانی گفته می شود که توسط آن اجناس تولیدی یا امور خدماتی اشخاص یا تولیدی های مختلف از کالاها یا خدمات دیگر مجزا و مشخص میکند.
در دنیای کنونی انسان هر روز درحال پیشرفت تکنولوژی می باشد که بموجب آن، تکنولوژی های جدیدی نیز بوجود می آیند که باعث می شوند تولیدات مختلفی از انواع و اقسام محصولات و کارهای خدماتی جدید بوجود بیایند. گستردگی این تغییرات، باعث شده شرکت ها و سازمان ها در زمینه ی بازاریابی به راهکارهای مختلف بپردازند. به گونه ای که شرکت ها این روزها هرچه تبلیغات بیشتر و پر رنگ تر و به یاد ماندنی تری داشته باشند جایگاه بیشتری نسبت به رقیبشان بین مردم خواهند داشت، و این امر در صورت معرفی هرچه بیشتر و بهتر کالاها و خدمات امکان پذیر است.
امروزه تولید کالا و خدمات بدون تبلیغات و معرفی کالاها به تنهایی نمی تواند باعث موفقیت در فروش و عرضه محصولات باشد و در صورتی که کالاها به فروش بالا و مناسبی دست پیدا کند و به دست اکثر مردم برسد میتوان گفت که شرکت به موفقیت دست پیدا کرده. در این شرایط ، اگر بخواهیم کاری مفیدی انجام ودهیم و به معرفی کالاهای خود بپردازیم داشتن یک برند مناسب بهترین فرصت برای تاثیر گذاری مثبت و منفک کردن کالا و خدمات و همچنین تاثیر پایدار در ذهن مردم می باشد.با داشتن یک برند مناسب و متفاوت میتوان به بهترین وجه ممکن برای بازاریابی و فروش کالا یا خدمات اقدام کرد.
یک برند کیفیت، قابلیت، دوام، عملکرد و اعتماد و خصوصیات دیگر را می تواند معرفی نماید.
میتواند مصرف کننده را به برای خرید به هیجان بیاورد و افق دید جدیدی برایشان بوجود بیاورد. در اصل یک برند ،این تعهد را برای تولید کننده بوجود می آورد که یکسری از خصوصیات و امتیازات و خدمات ویژه در قبال خریداران حفظ کند و این مساله باعث می شود مصرف کننده برای خرید یک کالای با کیفیت و شناخته شده کمتر ریسک کند و کمتر به تکاپو بیافتد. زیرا یک برند شناخته شده دارای ،ارزش و اعتبار بالایی از لحاظ اجتماعی می باشد و همین باعث می شود یک محصول در بازار بتواند جایگاه خوب و موفقی را به دست بیاورد.
چنانکه خواسته های مشتریان در مورد یک کالا برآورده شود و نسبت به آن محصول رضایت مشتریان جلب شود بنابراین مشتریان نیز نسبت به خرید آن محصول وفادار خواهند ماند و همیشه بدنبال تهیه آن می باشند.جلب نظر و رضایت مشتریان ارزشمندترین دارایی است که یک شرکت میتواند از آن بهره مند باشد. همین امر باعث می شود که شرکت ها بوسیله تبلیغات و راه های مختلف دیگر نظر مشتری را بخود جلب نمایند و بتوانند آنها را جزو مشتریان دائمی خود کنند.
مادامی که یک محصول یا خدمات یک صفت یا ویژگی خاص برای تمایز از سایر محصولات داشته باشد، به راحتی می توان از آن یک برند ساخت و این برند را ماندگار کرد. داشتن علامت تجاری اختیاری است ، ولی ممکن است دولت در بعضی موارد داشتن آن را الزامی کند. اعتبار علامت تجاری ده سال می باشد که باید برای تمدید آن هزینه های تعیین شده را پرداخت نمود. معنی نام تجاری چنانچه فارسی باشد در لغت نامه ی دهخدا باید معنی آن آمده باشد.
با توجه به فعالیت شرکت و مزیتهای محصول میتوان یک برند را برای آن در نظر گرفت که بتواند تمامی ویژگی های محصول را بیان کند، توجه مصرف کننده به آن جلب شود و تأثیر مثبتی روی خریداران ایجاد کند و روند فروش را افزایش دهد. برندی میتواند موفق باشد که، از گیرایی بالایی برخوردار باشد و تلفظ آن راحت باشد. اگر در انتخاب برند یک تفاوت خاص و برجسته نسبت به سایر برندها وجود داشته باشد به برجسته کردن محصول در بازار کمک بسیاری می کند و باعث میشود نام آن برند فراموش نشود.
علائم تجاری را کلمات، حروف و اعداد میتوانند تشکیل دهند و یا ترکیبی از تمام این ها باشند. مانند نقاشی ها ، نمادها ، علائم شنیداری مثل موسیقی یا نت ها، رایحهها و یا رنگ هایی که معرف خصایص محصول باشند. علاوه بر این نشان هایی که ذکر شد چند گروه دیگر از علائم وجود دارند. برخی علائم بصورت مشترک بین بعضی از اصناف یا اتحادیه ها وجود دارد که بوسیله ی آن فعالیت مشترک و سطح کیفی خود را نشان می دهند. مثل گواهی نامه ی استاندارد کیفیت، که در سطح جهان شناخته شده می باشد.
دسته بندی هایی برای علائم تجاری وجود دارد : فلزات و مصنوعات فلزی، صنایع و محصولات شیمیایی،مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف،دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی،مصنوعات نساجی، اسباب بازی و لوازم ورزشی و سایر موارد.
زمان ثبت یک برند،برنامه ریزی و سیاست گذاری برای نام و نشانی برای محصول انجام می شود ،که منجر به رسیدن شرکت به اهداف میشود و کمک می کند به سلامت در مسیر خود گام بردارد. در اصل ثبت یک برند دارای خاصیت ها و مزایای بسیاری است در ذیل به شرح آن می پردازیم.
فقط افرادی که علامت تجاری خود را به ثبت رسانده اند می توانند از علامت بصورت انحصاری استفاده کنند. با پرداخت کردن مبلغ جهت ثبت علائم تجاری، صرفا شرکت میتواند از آن علامت بصورت انحصاری استفاده کند و اینچنین افراد دیگر نمیتوانند کالاهایی مشابه و یا عین آن کالا را تولید کنند و بفروش برسانند تا موجب به اشتباه افتادن مصرف کننده نشود. اگر تولید کننده نام تجاری شما را بکار گیرد می توانید به مراجع قضائی مراجعه نموده و خسارتی که وارد شده را مطالبه نمایید.
برای جلوگیری از استفاده ی افراد متقلب از علامت تجاری شما باید از آن محافظت کرد تا نتوانند با اسم برند شما کالای نا مرغوب به بازار عرضه کنند. وجود برندهای کالاهای تجاری برای مصرف کنندگان نیز این آسودگی خاطر را فراهم میکند که جنسی مطمئن و با کیفیت را خریداری میکنند و گرفتار بازار سیاه و کالاهای تقلبی نمی شوند و میتوانند کالای مرغوب مورد نظر خود را تهیه نمایند.
استفاده ی دیگر رقبا از برند شما یا مشابه برند شما باعث میشود مصرف کنندگان دچار گمراهی شوند و نتوانند تشخیص دهند کدام کالا اصل می باشد و دارای کیفیت مطلوب می باشد و همچنین موجب ضرر و زیان مشتری نیز می شود و با از دست رفتن اعتماد مشتری شرکت نیز از لحاظ مالی و اعتبار دچار ضرر خواهد شد .این مساله ای است که اکثر تجار و فعالان تجاری با آن رو به رو هستند.
مجوز استفاده ی انحصاری از برند تنها جهت شخصی که برند خود را ثبت نموده باشد شناخته خواهد شد .به موجب همین امر همه ی بازرگانان و موسسه های تجاری جهت حفظ برند خود از هر گونه تقلید و تقلب و سو استفاده های احتمالی برند خود را ثبت می کنند.
الف- شخصی
ب- شرکتی
تمام کشورهای جهانی،سعی میکنند علائم تجارت را ثبت کنند و آن را حفظ کنند. برای اینکه شرکت مجبور نشود در هر دفتر کشور یا ناحیه ای جداگانه ثبت شود، wipo نظام بین المللی ثبت علائم را اجرا می کند. این نظام را دو عهدنامه اداره می کنند: موافقتنامه ی مادرید مورخ 1891 و پروتکل مرتبط با آن مصوب 1989 و همینطور آیین نامه ی مشترک . سیستم مادرید اکنون 85 عضو دارد که از کشورها و دفاتر منطقه ای تشکیل شده است. که باعث میشودروابط تجاری بین الملل به سادگی صورت گیرد.
لازم به ذکر است ،دادگاه حمایت لازم از این علائم تجاری را انجام می دهد که جهت مقابله در برابر متقلبان و سوء استفاده کنندگان می باشد.
شاید اینگونه به نظر برسد که محصولات و خدمات گوناگون در بازار وجود دارد که این تنوع باعث شده مصرف کنندگان به کالاهای جدید روی نیاورند، اما تاکنون هم خیلی از مصرف کنندگان، در انتظار ظهور برندهای جدید هستند و به امید این که برند جدید بتواند انتظار آنها را برآورده سازد.
اینکه به وضوح بدانید مصرف کنندگان دنبال چه هستند و رقابت شغلی در بازار بیشتر حول محور چه چیزی است نظر سنجی از خریداران ، اطلاعاتی گسترده و جامع در موردنیازها و مشکلات مصرف کنندگان را جمع آوری می کند که با شناخت و برطرف کردن این نیازها میتوان خدمات بهتری به مصرف کنندگان ارائه کرد.با این وجود کسب یک جایگاه خاص، به حجم وسیعی از اطلاعات نیاز دارد و این شناخت نسبت به نیازها و خواسته ها ، مهمترین عامل موفقیت میتواند محسوب شود. به عبارت دیگر، دراین عصر خواسته ها و نیازهای جدیدی وجود دارد که برای برآورده کردن آن ها به یک روحیه ی خلاق و راه گشا نیاز است.
می توان امیدوار بود که با ثبت یک علامت تجاری که نقش مهمی در موفق شدن یک محصول نیز دارد ،از ورود قدیمی ترین ثبت بین المللی ، علامت مشهور برای ساعت های سوئیسی با برند LONGINES می باشد که حدود سال 1893 به ثبت رسیده است و هنوز نیز معتبر است.)
کالاهای تقلبی جلوگیری شود و تجارت سالمی را شاهد باشیم. ثبت برند،برای گسترش فعالیتهای تجاری و اقتصادی کوچک و بزرگ یک امر مثبت است و شرایط را برای فعالیت سالم مهیا می سازد. واضح است در این رقابت ، برای اینکه نسبت به سایرین برتر باشید باید با آنها فرق داشته و امتیاز بیشتری داشته باشید.
وکیل ثبت برند آماده ارائه خدمات به متقاضیان ثبت برند می باشد،چنانچه در هر کدام یک از مراحل ثبتی با هر سوال و موردی مواجه شدید می توانید با وکیل ثبت برند در ارتباط باشید و از تجربیات مشاوران و کارشناسان ما نیز بهره مند شوید.